Direct naar artikelinhoud

Dure oldtimers vervoeren beleggers

Dure oldtimers zijn in trek. Steeds meer mensen zien het als een belegging waar ze bovendien nog plezier aan beleven. De meest gegeerde zijn Porsches, Ferrari's en Aston Martins uit de jaren 55-75.

Oldtimers worden steeds populairder, zo maakte zoekertjessite 2dehands.be bekend. In het eerste kwartaal vonden op de site 17 procent meer zoekopdrachten naar oldtimers plaats dan in dezelfde periode vorig jaar. Op de lijst van de meeste gezochte items staat de term 'oldtimer' op de zesde plaats.

Mercedes-Benz blijkt het favoriete merk van de circa 7.000 oldtimers die continu op de site staan, gevolgd door BMW, Volkswagen, Ford en Fiat. Het gros van de oldtimerskopers en verkopers zijn ouder dan 50. 40 procent van de oldtimer-liefhebbers heeft vijf oldtimers of meer gehad in hun leven.

"We zien een beetje hetzelfde fenomeen als bij vintage design", zegt Aldine Reinink van 2dehands.be. "Mensen zijn op zoek naar dingen met een emotionele waarde, met een verhaal, een geschiedenis en waar je tegelijkertijd kan van genieten. Of ze zien het als een vorm van belegging."

Dat de Belgische overheid haar wetgeving voor oldtimers versoepelt, draagt bij tot de groeiende populariteit. Dankzij het nieuwe oldtimerstatuut, dat op 1 juni in werking treedt, moet het voor autofans makkelijker worden om met hun oude bolide op de openbare weg te rijden.

"De belangstelling voor oldtimers neemt inderdaad toe", zegt Peter Henning van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen. "Het aantal ingeschreven oldtimers met een O-kentekenplaat blijft stabiel op een 55.000. Elk jaar komen er een 3.000 bij, maar er vallen er ook weg. Je ziet wel een verschuiving in het soort wagens dat men koopt."

De oldtimers uit de negentiende eeuw blijven populair, maar dat heeft alles te maken met de Veteran Car Run in het Britse Brighton, een rally die enkel auto's van voor 1905 toelaat en de voorbije jaren is uitgegroeid tot een wereldevenement met pronte galadiners en dito tourbussen.

De vooroorlogse 'slapstick-auto' uit de jaren 20 en 30 daarentegen heeft afgedaan. De prijs van een Ford T is gedaald van 30.000 euro enkele jaren terug naar 10.000 euro. Wel populair zijn de auto's uit de periode 1955 en 1975. Voor een oude Chevrolet Corvette uit de jaren 50 of een Mercedes Vleugel krijg je gegarandeerd veel geld.

"Ook het soort mensen dat oldtimers koopt wijzigt", zegt Henning: "Je ziet steeds meer mensen die in dure oldtimers investeren als belegging. Ook steeds meer bedrijfsleiders kopen er een. Vooral de dure segmenten doen het goed. De meeste liefhebbers bezitten twee tot drie oude wagens."

Autohandelaar Erwin Beerens, die ook oldtimers koopt en verkoopt, bevestigt die trend. "Jaarlijks verkopen we een tweehonderdtal oldtimers. De laatste jaren zien we hier een ander soort kopers over de vloer komen. Mensen met 100.000 euro die hun geld niet willen investeren in aandelen of het niet op hun spaarboek willen laten staan, maar kiezen voor een investering waar ze ook nog plezier aan beleven, een oldtimer."

Beerens schat dat soort klanten op een 10 procent van zijn totale oldtimersclienteel. De meeste gegeerde modellen zijn Porsches, Ferrari's en Aston Martins uit de jaren 50 en 60. Beerens: "De prijzen van sommige merken gingen de afgelopen jaren maal twee en maal drie. Een Porsche 356 had je enkele jaren terug voor 20.000 euro, nu betaal je tot 60.000."

Ook youngtimers

Volgens Beerens zie je de toenemende belangstelling voor oldtimers op alle vlakken. Naar Techno Classica in het Duitse Essen, de grootste oldtimerbeurs in Europa, komen 200.000 bezoekers. Elk weekend is er wel ergens een oldtimer-rally en onlangs hield het veilinghuis Pierre Bergé zelfs een veilig voor oldtimers in Brussel. Ook jongeren blijken meer en meer interesse te tonen, zij het dan meer in 'youngtimers': de Opel Manta, de oudere BMW uit de jaren 70 en 80. Hét favoriete model is de auto die in bijna alle computerspelletjes opduikt, de Ford Mustang.

Volgens privaatbankiers en vermogensbeheerders zit de vraag naar oldtimers trouwens al langere tijd in de lift. "Al blijft de interesse niet beperkt tot auto's. Ook andere atypische beleggingen, zoals kunst of zelfs wijn worden populairder", merkt Gerrit Verlodt, partner bij vermogensbeheerder Econopolis op. "Sinds de crisis zijn mensen steeds meer bereid om hun vermogen in tastbare zaken te investeren. Het lage renteklimaat en het feit dat een aantal spaarproducten minder veilig blijken te zijn dan gedacht, spelen daar zeker een rol in."