Direct naar artikelinhoud

VRT-baas verbindt toekomst aan digitale tv

Brussel l Jazeker, er moet een digitaal aanbod komen, en dat zal uit een aantal thema- en doelgroepenzenders bestaan, zegt Tony Mary, gedelegeerd bestuurder van openbare omroep VRT. En als de overheid zich opnieuw gaat bemoeien met de operationele werking van de VRT, stapt Mary op.

Door Ronald Meeus en Gorik van holen

Het digitale tijdperk is onder ons. En als de VRT zijn werk als openbare omroep naar behoren wil blijven uitvoeren, moet er nu worden ingegrepen, zei gedelegeerd bestuurder Tony Mary woesdag. In het actieplan dat het directiecomité van de VRT heeft uitgestippeld ter voorbereiding van het nieuwe beheerscontract, dat van volgend jaar tot 2011 moet lopen, is de digitale expansie een wezenlijk onderdeel.

Geert Bourgeois (N-VA), Vlaams minister van Media, had graag dat de VRT zich niet te veel zou bezighouden met themazenders. Maar daar kan men, volgens Mary, niet naast. "Via het digitale tv-platform van Belgacom en Telenet zullen er meer dan duizend kanalen zijn", zei Mary gisteren tijdens een toelichting op het ontwerp.

"Het gros van het aanbod dat daarop terechtkomt, zal Amerikaans zijn: Amerikaanse televisie is immers spotgoedkoop, omdat het door de verkoop in de thuismarkt al afgeschreven is. Als we een Vlaams aanbod willen houden, moeten we themazenders en doelgroepenkanalen hebben. Die worden vandaag weggehoond op de belachelijkste gronden. Dat ze maar enkele procenten marktaandeel hebben, bijvoorbeeld: natuurlijk hebben ze dat, maar bij wie erin is geïnteresseerd, hebben ze wel een erg breed bereik."

De VRT-leiding denkt onder meer aan een eigen documentairekanaal à la Discovery Channel en een apart kanaal onder het Sporzamerk, waarop vooral de 'kleinere' sporten worden uitgezonden.

Ook voor twee bestaande doelgroepenzenders moet de komst van een digitaal VRT-platform een kleine revolutie teweegbrengen. De directie denkt eraan om de twee, die tot op heden één analoog kanaal met elkaar delen, via extra digitale kanalen te ontkoppelen. "Zeker Canvas heeft een beperkt uitzendvenster", zegt Aimé Van Hecke, directeur televisie bij de VRT. "Die tweeënhalf uur per dag dat de zender kan uitzenden, dat is veel te weinig. Dankzij een digitale ontkoppeling kan er ook Canvasprogrammatie in de namiddag en vooravond zijn."

Ook het analoge aanbod wordt opgevijzeld. Er komt meer synergie in het nieuwsaanbod (de redacties van Radio 1 en Canvas gaan bijvoorbeeld nauwer samenwerken), en er komt wellicht ook een voormiddag- een namiddagjournaal op de televisie.

Kostprijs van dat alles: 550 tot 610 miljoen euro, zo'n 180 miljoen meer dan Mary op dit moment losgepeuterd krijgt. Maar dat is momenteel niet zijn enige zorg: een nieuw ontwerp van decreet dat ter tafel ligt, en dat het huidige mediadecreet amendeert, lijkt volgens Mary in te houden dat de overheid zich weer zal mogen bemoeien met het operationele bestuur. Dat pikt hij niet. "Als ik geen formele bevestiging krijg dat dat niet gebeurt, trek ik mijn conclusies", zegt Mary. "Als ik de juiste bevoegdheid niet krijg om dit veranderingstraject in te zetten, stap ik op."

"Mary doet aan sfeerschepping", reageerde Bourgeois gisteren in de wandelgangen van het Vlaams Parlement. "We hebben hem herhaaldelijk toegelicht dat er niet aan zijn bevoegdheden wordt geraakt. Het decreet is wat het is, een bijkomende garantie hoeft niet."