Direct naar artikelinhoud

Borstvoedingspop zorgt voor controverse in VS

In de Verenigde Staten wordt deze week een borstvoedingspop op de markt gelanceerd. De pop van Spaanse oorsprong zorgt er nu al voor heel wat controverse.

De Spaanse speelgoedfabrikant Berjuan kwam twee jaar geleden op de proppen met de Bébé Glotón, letterlijk vertaald 'gulzige baby'. In Europa werden al meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht en het bedrijf wil nu ook de Amerikaanse markt veroveren. Vele Amerikanen vinden de pop echter zeer ongepast.

De borstvoedingspop dient om meisjes te leren hun pop 'op de juiste manier' te voeden en hen te leren dat borstvoeding iets heel natuurlijks is. Bij de pop krijgt het kind een topje dat het moet aantrekken. Op dat topje bevinden zich twee bloemen op de plaats waar normaal de tepels zitten. In het mondje van de pop zitten sensoren en als die in de buurt komen van de sensoren in de bloemen op het topje, begint de baby smakkende geluiden en bewegingen te maken. Als de baby gevoed is, zal hij huilen tot hij een boertje heeft gelaten.

In België is Bébé Glotón vooralsnog te vinden niet in de rekken van de speelgoedhandelaars. Filiep Blontrock, CEO van speelgoedketen Fun, heeft de pop nog niet aangeboden gekregen. "Als iemand ons zo'n pop zou aanbieden, dan zouden we er eerst eens goed over moeten nadenken. Er is toch wel veel controverse over en wij willen ons graag maatschappelijk neutraal profileren."