Direct naar artikelinhoud

Belgische trucker treft geen schuld voor brand in de Mont Blanc-tunnel

Trucker Gilbert Degrave valt niets te verwijten bij de brand in de Mont Blanc-tunnel van maart 1999. Uit het gelekte onderzoeksrapport blijkt dat het inferno, dat aan 39 mensen het leven kostte, werd veroorzaakt door een brandende sigarettenpeuk en niet door verwaarloosd onderhoud of verkeerde manoeuvres van de Belgische vrachtwagen.

Grenoble / Brussel

Eigen berichtgeving

Fabian Lefevere

Duizend pagina's telt het uiteindelijke rapport van het zeven man sterke onderzoeksteam, en de conclusies lijken te bevestigen wat al eerder gesuggereerd werd. "De onderzoeksrechter heeft me gezegd dat er geen besturingsfout gemaakt werd en dat er geen sprake kon zijn van een slecht onderhoud van de truck", zegt Jean-Paul Tieleman, advocaat van Degrave. Uit het definitieve rapport blijkt dat een sigarettenpeuk de oorzaak was van de vuurzee. "En geen sigarettenpeuk van Gilbert Degrave." De peuk werd de luchtfilter van de truck ingezogen en deed het motorblok oververhitten en in brand schieten. Ondanks de conclusie is en blijft de 58-jarige chauffeur beschuldigd van onvrijwillige doodslag, maar Tieleman verwacht dat dit binnen afzienbare tijd ongedaan gemaakt wordt.

Voor Tieleman betekent dit niet dat de Zweedse truckbouwer Volvo vrijuit gaat. De vrachtwagen van Degrave, een Volvo FH12, was in het verleden al meermaals in brand gevlogen door een constructiefout. Het was Degrave zelf die steeds stelde dat de oorzaak van de ramp bij een mechanisch defect aan de koelinstallatie gezocht moest worden. "Je kunt je afvragen of het normaal is dat een motor oververhit raakt zodra er een peuk in belandt", zegt Tieleman. Volvo heeft steeds een eventuele fout ontkend en weigerde ook mee te werken met een Franse rogatoire commissie die naar Zweden gestuurd werd.

In het rapport worden volop schuldigen aangewezen. Want één conclusie is duidelijk: de ramp in de tunnel had verhinderd kunnen worden. De Franse overheid kreeg eerder al zware kritiek te slikken toen bleek dat ze niet alert genoeg had gereageerd. In het definitieve rapport wordt vooral uitgehaald naar de lange periode voor de alarmlichten werden ingeschakeld. Negen minuten duurde dat, zodat auto's de tunnel in bleven rijden toen de brand al woedde. Een snellere bediening van de rode lichten had elke menselijke tol kunnen voorkomen. Ook blijft de vraag of het wel aangewezen is dat trucks met schuimplastic, dat gebruikt wordt om koelwagens te isoleren en bij hoge temperaturen cyanide afscheidt, door de tunnels rijden.

De Mont Blanc-tunnel zal, na reparaties die minstens twaalf miljard kosten, ten vroegste in september heropend worden.