Direct naar artikelinhoud
Toerisme

Actie tegen ‘huftergedrag’ toeristen slaat aan in Amsterdam

Uitgaanspubliek rond het Leidseplein op een zaterdagavond in AmsterdamBeeld ANP

De campagne tegen wangedrag door toeristen in het centrum van Amsterdam begint haar vruchten af te werpen. Bijna de helft van de Britse toeristen (45 procent) zegt zich na het zien van de campagne Enjoy & Respect veel meer bewust te zijn dat overlast door wangedrag niet aanvaardbaar is.

Ook een kwart van de Nederlandse toeristen zegt beter te beseffen wat de gevolgen van huftergedrag zijn, stelt amsterdam&partners, verantwoordelijk voor de stadsmarketing. De uitingen vallen op, zo blijkt uit onderzoek. Vier van de tien ondervraagden herkennen de campagne, net als ruim vijf op de tien Britse deelnemers aan het campagneonderzoek.

De campagne werd in mei vorig jaar online gelanceerd, gericht op Nederlanders en Britten tussen de 18 en 34 jaar oud, die in de weekenden naar Amsterdam komen om uit te gaan. Ze maken zich daarbij geregeld schuldig aan lawaai, openbare dronkenschap, vervuiling en wildplassen.

Onder het mom Enjoy & Respect worden de mannen gewezen op de gevolgen van hun gedrag, waarvoor ze een boete kunnen krijgen. Medio april wordt de campagne opnieuw onder de aandacht gebracht, onder meer door zichtbaarheid op luchthavens en online, maar ook bij (goedkope) vliegmaatschappijen.