Direct naar artikelinhoud

Les Hommes toont 'jonge man van de wereld' in Milaan

De Belgen Tom Notte en Bart Vandebosch, samen Les Hommes, vermengen op de mannenmodeweek in Milaan bloemenprints, leren elementen en geometrische vlakken. 'Onze man is zelfverzekerd, urban, en heeft een goede smaak.'

Het zijn hoogdagen voor iedereen die van mooie pakken en opgeblonken loafers houdt, want in Milaan startte dit weekend de mannenmodeweek. Labels als Jil Sander en Versace presenteerden hun lente- en zomercollecties voor 2014. Het enige Belgische merk dat nog in de Italiaanse modestad showt, is Les Hommes.

"Wij zijn de meest Italiaanse van alle Belgische ontwerpers", verklaart een van de oprichters Tom Notte. "Ons DNA is Belgisch, maar we maken ook erg mannelijke en glamoureuze creaties." Notte leerde medeontwerper Bart Vandebosch kennen aan de Antwerpse Modeacademie. Hun belangrijkste uithangbord is Matthias Schoenaerts, die Les Hommes draagt op de rode loper.

De nieuwe voorjaarscollectie draait om een dialoog tussen scherp gesneden pakken en streetwear. Modellen showen afwisselend blazers en bomberjackets, de typerende sportjasjes met bolle rug. "De man die deze collectie draagt, is zelfverzekerd, urban en heeft een goede smaak. We ontwierpen met een jonge man van de wereld in het achterhoofd."

Resultaat is een collectie met grafische bloemenprints op de hemden en glanzende stukken leder op de revers. De designers inspireerden zich op wijd uiteenlopende onderwerpen, van schaduwvlekjes op de muren tot reflecterend licht en de composities van de Hongaarse Bauhausschilder László Moholy-Nagy. Zijn spel van lijnen komt terug in hun leren shirts met driehoekige marineblauwe vlakken. Die harde lijnen en de strakke snits van de silhouetten verzachten Notte en Vandenbosch met lelies en feminiene sjaaltjes. "We zijn twee tegenpolen op alle vlakken en dat vertaalt zich ook in onze collecties. We vertrekken altijd van contrasten en tegenstellingen en verwerken die dan tot hybrides. Zo maken we elkaars ontwerpen interessanter."

Het Belgische duo werkt ondertussen aan een tweede label, Les Hommes Urban. Notte en Vandebosch willen hiermee een jonger publiek aantrekken. "Het wordt een lijn met meer streetwearelementen aan erg redelijke prijzen."