Direct naar artikelinhoud

Open Vld wil kilometerheffing in Antwerpen

Philippe De Backer, de Antwerpse kopman van de liberalen, pleit voor een kilometerheffing in Antwerpen. Tussen 8 en 9 uur 's ochtends mogen vrachtwagens niet meer binnen. Tenzij ze flink betalen.

"Circulatieplannen en andere grote beloftes klinken goed, maar de oplossing ligt voor onze neus", zegt Philippe De Backer (Open Vld). "Laten we de kilometerheffing voor vrachtwagens uitbreiden naar de binnenstad. Die oplossing is niet alleen gratis, maar kan ook snel worden ingevoerd."

Een van de oorzaken van de ongevallen in Antwerpen is het feit dat vrachtwagens over de weg denderen terwijl kinderen naar school fietsen. Daarom wil Open Vld tijdslots invoeren waarop vrachtwagens de stad niet binnen mogen. Tenzij ze extra betalen. Bijvoorbeeld van 8 tot 9 uur en van 16 tot 17 uur.

"Vrachtwagens hebben nu al gps-bakjes aan boord voor de kilometerheffing. Die registreren waar en wanneer ze rijden", legt De Backer uit. "Laten we die technologie gebruiken om het stadsverkeer te sturen. Zo kunnen we zorgen dat er minder vrachtwagens rijden op cruciale momenten."

Het voordeel is dat de overheid kan experimenteren met prijzen en slots om de optimale verkeerssturing te krijgen. Nieuwe en dure infrastructuur is niet nodig, want die staat er al. En de economie valt niet stil. Handelaars kunnen de timing van hun leveringen aanpassen.

En wie toch in Antwerpen moet zijn? "Die kan dat zonder problemen doen. Mits een extra bijdrage", zegt De Backer. De inkomsten daaruit moeten van het Vlaamse niveau terugvloeien naar Antwerpen. Daarna kan de stad het geld investeren in extra veiligheidsmaatregelen.

Hoe hoog de kilometerheffing in 't Stad moet zijn om het gewenste effect te bekomen, wordt berekend door verkeerseconomen.