Direct naar artikelinhoud

Drones krijgen kenteken

Europa wil de drones verplicht uitrusten met een chip. Veroorzaken ze bij een crash schade, dan kan de eigenaar worden achterhaald.

De chip en de registratie in een beveiligd databestand op internet hoeven de drone nauwelijks duurder te maken en kunnen gigantisch veel ellende voorkomen. Dat stelt de Nederlandse Europarlementariër Matthijs van Miltenburg (D66), die het idee heeft bedacht. "Al maakt het natuurlijk wel een verschil of een drone een paar honderd gram weegt of een paar kilo."

Zijn suggestie om de eigenaar van een gecrashte drone met een chip traceerbaar te maken, is overgenomen in een ontwerprapport. Daarover wordt morgen gestemd, maar het idee kan nu al rekenen op een ruime meerderheid in het Europees Parlement.

Eigen regels

De Europese Unie wil dringend Europese regels voor het vliegen met drones, ongeacht of dat recreatief is of voor professionele doeleinden.

"Nu heeft elk land zijn eigen regels. Dat varieert van helemaal niks tot een verbod waarvoor eventueel ontheffing kan worden verleend", zegt Van Miltenburg. In België is het bijvoorbeeld wachten tot 18 december, wanneer de Europese Commissie normaal gezien het Koninklijk Besluit goedkeurt over het besturen van een drone. Cijfers over het aantal drones per lidstaat of over het aantal ongelukken en bijna-ongelukken zijn er niet.

De verzekeringswereld studeert inmiddels hard op speciale dronepolissen. Volgens Van Miltenburg zijn dringend goede regelingen voor de aansprakelijkheid nodig, om te voorkomen dat ongelukken straks de verdere ontwikkeling van de onbemande luchtvaart in de weg zouden staan. "Als er dan geen draagvlak is, kun je niet verder." Dat zou jammer zijn, vindt hij, omdat het aantal toepassingen bijna onbeperkt is. Drones worden al gebruikt voor bijvoorbeeld inspectie van windturbines of bovenleidingen van spoorwegen, voor precisielandbouw en tegen overbevissing.

Terroristen

Om de veiligheid verder te vergroten wil Europa ook dat drones beveiligd worden tegen hackers, die de besturing overnemen en de drone voor terreur- of criminele doeleinden inzetten. Speciale sensoren moeten ervoor zorgen dat de drone zelf obstakels herkent en zijn route aanpast. "Dat is vooral interessant voor drones met een bereik buiten het zicht. En die zijn weer heel belangrijk voor commerciële pakjesbezorgers."

De ontwikkeling en het gebruik van drones leveren naar schatting de komende jaren 150.000 banen op. De Britse conservatief Jacqueline Foster, die straks met de EU en de lidstaten Europese wetgeving moet gaan maken, wil daartoe aangezet door liberalen en sociaaldemocraten ook ruime aandacht voor privacybescherming. Volgens Van Miltenburg speelt de sector daar al op in met de ontwikkeling van software om gezichten automatisch onherkenbaar te maken.