Direct naar artikelinhoud

Stany Crets wordt baas van nieuwe Musical van Vlaanderen

Stany Crets volgt Geert Allaert op als artistiek directeur van Musical van Vlaanderen. Crets wil een nieuwe wind laten waaien. 'Ik wil samenwerken met Studio 100.' En ook: 'Ik kan begrijpen dat sommigen vinden dat de pot met projectsubsidies niet zou mogen bestaan voor een productie als Assepoester.'

Geert Allaert gooit de handdoek in de ring. Tenminste, als gezicht van Musical van Vlaanderen (MVV). Dat schreef de krant De Tijd gisteren. De vzw krijgt nu Stany Crets aan het hoofd, en een nieuwe naam: Theater Publiek. Die naam draagt de nieuwe artistieke koers uit: de focus zal op musical én repertoiretheater liggen.

"Ik ben het moe. Ik heb geen zin meer om uitleg te geven en mijn gelijk te verdedigen", legt Allaert uit in een telefonische reactie. Nadat MVV naast structurele subsidies had gegrepen, kreeg het alsnog projectsubsidies van 850.000 euro voor de musical Assepoester. Iets wat vele kleine spelers uit het veld, en ook Hans Bourlon van Studio 100, tot hevige reacties bracht. "Allaert is een oplichter", zei Bourlon in deze krant.

"Wij staan recht in onze schoenen", reageert Allaert nu. "Er zijn audits gebeurd door de overheid en door een onafhankelijke boekhouder vanuit onze vzw. Daaruit bleek duidelijk dat er geen vermenging is tussen de nv Music Hall Group (waarin Allaert gedelegeerd bestuurder is) en de vzw (waarvan Allaert directeur was). Er is dus geen overheidsgeld gebruikt voor de nv. Integendeel: Music Hall heeft voor ongeveer 5,7 miljoen euro bijgelegd aan MVV. Maar ik ben het beu om dat altijd overal te moeten uitleggen." Allaert zal juridische stappen ondernemen tegen Hans Bourlon, zegt hij.

"Na de commotie over de projectsubsidies voor Assepoester belde Allaert hem op, legt nieuw artistiek directeur Stany Crets uit. "Hij zei: 'De pijlen worden op mij gericht, ik denk dat het opportuun is als ik terugtreed.' Hij vroeg mij om het werk voort te zetten. Voor musical en repertoiretheater is er zeker een publiek, maar het wordt nauwelijks bediend vandaag. Hoe erg is het dat klassiekers amper nog de scène halen, tenzij in amateurtoneel? Arne Sierens is ook breed repertoiretheater."

Over de subsidies die werden toegekend aan Assepoester zegt Crets: "Ik kan begrijpen dat sommigen vinden dat de pot met projectsubsidies niet gebruikt moet worden voor een productie als Assepoester. Sowieso zijn wij alleen gediend met structurele subsidies, vind ik. Daarom hebben we ook een dossier ingediend bij de Vlaamse overheid voor de periode 2015-2016. Ja, ik zou het moeilijk vinden om uit de projectenpot te snoepen." Betekent dit dat als er geen structurele subsidies zijn voor Theater Publiek, er ook geen dossier voor projectsubsidies zal worden ingediend? " Zo ver hebben we nog niet nagedacht", reageert Crets.

Waarover hij wel zekerheid heeft, is samenwerken met mensen uit dezelfde sector. "In mijn nieuwe functie wil ik rond de tafel zitten met mensen die met hetzelfde bezig zijn als wij. Dus ook met Studio 100, ja, of Judas Theater-Producties. Waaruit die samenwerking precies zal bestaan? Dat weet ik nog niet. Misschien is het al voldoende dat we elkaar het licht in de ogen gunnen. Ik wil in elk geval met een schone lei beginnen."