Direct naar artikelinhoud

Zelfverwarmend blikje voor koude koffie komt eraan

In de strijd tegen de dalende verkoopcijfers kunnen frisdrankproducenten vandaag de dag maar beter creatief uit de hoek komen. Koude koffie lijkt op dit moment een goed alternatief, zo wees de introductie van Coca-Cola Blak op de Amerikaanse markt vorige week al uit. Zelfverwarmende blikjes zouden wel eens de volgende stap kunnen zijn.

Frisdrankfabrikanten staan onder grote druk omdat hun producten steeds meer als dikmakers beschouwd worden. Topman Neville Isdell van Coca-Cola heeft genoeg van het zoete imago en investeert daarom tegenwoordig liever in alternatieven voor de suikerhoudende drankjes. Coca-Cola Blak, een ijskoude koffiedrank in een aluminium blikje, probeert na de Franse nu ook de Amerikaanse consument te overtuigen. Concurrent PepsiCo brengt op zijn beurt Frappucciono en Double Shot op de markt.

De zelfverwarmende blikjes zijn een idee van het Britse bedrijfje Thermotic Developments Ltd. De thermotic can, zoals het blikje formeel heet, is een standaardblikje van 330 milliliter met een dubbele warmte-isolerende wand. In de bodem bevindt zich het verwarmingselement, dat ruim 120 milliliter inneemt. Dat element wordt actief na het indrukken van een plastic nop. Zodra de verzegeling verbroken is, bereikt water kalk en kan de drie minuten durende reactie beginnen. De vloeistof blijft gedurende twintig minuten 60 graden Celsius, vandaar dat een plastic opzetrand moet verhinderen dat je je lippen verbrandt.

Of het zelfverwarmende blikje ook bij ons een succes wordt, blijft voorlopig nog koffiedik kijken. (RT)