Direct naar artikelinhoud

'Stadion' kan niet op tegen 'Sportweekend'

Ondanks het binnenhalen van het voetbalcontract, kan Stadion zich op zondagavond niet meten met Sportweekend. Het Eén-programma haalt de laatste weken telkens ongeveer dubbel zoveel kijkers als het gelijktijdig uitgezonden vtm-programma.

Sportweekend haalde afgelopen zondag op Eén 947.000 kijkers, onder meer met reportages over veldrijden, maar ook met een uitgebreid blok over de zeventiende speeldag in de Belgische competitie. Vtm, dat de rechten kocht op de samenvattingen van het voetbal en dus meer voetbal kan tonen, moest op hetzelfde ogenblik tevreden zijn met 424.000 kijkers. Daarmee herhaalde zich het scenario van de voorbije weken: terwijl Sportweekend verschillende keren boven het miljoen ging, haalde Stadion maar ongeveer de helft van de kijkers van zijn concurrent.

In vergelijking met vorig jaar doet Sportweekend het wel minder goed, maar het verschil is niet zo groot als gevreesd werd bij de toekenning van het voetbalcontract gevreesd werd. Sinds begin september haalde het Eén-programma gemiddeld 870.000 kijkers en 43,3 procent marktaandeel. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode 150.000 kijkers en vijf procent marktaandeel meer. Minder geld kwijt en toch nog veel kijkers: een prima zaak dus voor de VRT.

Traditionele tv-avond

Bij vtm maakt zich men echter niet ongerust. De commerciële zender mag dan al flink betaald hebben voor de uitzendrechten - het precieze bedrag wil men niet zeggen -Stadion voldoet aan de verwachtingen. "Je moet kijken naar het globale plaatje", zegt woordvoerster Sara Vercauteren. "Ook de uitzendingen op vrijdag- en zaterdagavond tellen mee en daar doen we het minstens even goed als Studio 1 de voorbije seizoenen op Eén. De voetbalkijkers weten dus hun weg te vinden naar vtm." Vorige zaterdag keken gemiddeld 381.000 mensen naar de samenvattingen.

Dat Stadion zich op zondag niet kan meten met Sportweekend komt ook door het globale aanbod van Eén. Zondagavond is traditioneel een Eén-avond, met vanaf Het Journaal om 19 uur zowat een miljoen kijkers. Zondagavond liep dat verder op tot 1,7 miljoen kijkers voor De Pappenheimers.

Daarnaast speelt ook mee dat Telenet met zijn voetbal meer kijkers trekt dan Belgacom de voorbije seizoenen. Eind september hadden al 172.000 Telenetklanten een abonnement op Sporting Telenet.

Bovendien is Telenet van plan zijn voetbalaanbod nog uit te breiden met randprogramma's. Daarnaast kunnen ook de Belgacom TV-klanten ieder weekend gratis vijf wedstrijden bekijken. Ook dat is een extra concurrent voor vtm.