Direct naar artikelinhoud

Alles komt terug, zelfs Artis-Historia

Nostalgici wrijven zich in de handen, want Artis-Historia komt terug. Dit jaar nog blaast uitgeverij Concrea het oude concept nieuw leven in. Binnenkort kunnen fans weer naar hartenlust punten uitknippen, om die in te ruilen voor stickers en plakboeken.

Artis-Historia was jarenlang een begrip in vele Belgische gezinnen. Sinds 1948 knipten miljoenen families consequent Artiszegeltjes uit verpakkingen spaghetti, koffie en chocolade, om ze nadien in te ruilen voor prentjes en plakboeken. Een gigantisch succes.

In de jaren tachtig werden jaarlijks meer dan een miljard Artiszegels gedrukt. Iets minder dan een derde van alle gezinnen had ergens in huis wel een speciaal spaarpotje voor de zegeltjes staan. De hype bleef echter niet duren.

Vanaf de jaren negentig ging het bergaf. Artis-Historia veranderde in Artis, kreeg een nieuwe eigenaar en het gamma werd uitgebreid met cd's, dvd's en spelletjes. De gloriejaren waren echter voorgoed voorbij. Het puntensysteem kon de consument niet meer bekoren, waardoor het bedrijf in 2004 failliet ging.

Waspoeder

Nu, tien jaar later, wordt het concept van onder het stof gehaald. Uitgeverij Concrea komt in het najaar met de officiële lancering. "Het nieuws is wat vroeger naar buiten gekomen dan voorzien", zegt Philip Gielkens, CEO van Concrea. "Maar we zijn dit al een jaar aan het voorbereiden. Artis-Historia komt terug en zal nog leuker en kwalitatiever zijn dan vroeger."

Het idee om het concept te herlanceren, sluit aan bij de hang naar nostalgie die er vandaag is. "Kijk naar de Paninigekte", stelt Gielkens. "Het is een trend om met het hele gezin stickers te verzamelen. Mensen praten erover en het brengt families bijeen. Daarop willen we verder gaan. We richten ons dan ook specifiek tot gezinnen met kinderen."

Voormalige verzamelaars hoeven niet te vrezen dat ze de oude Artis-Historiaproducten niet meer zullen herkennen. Het is de bedoeling om zo dicht mogelijk bij het oude concept te blijven.

"Die authenticiteit is net de sterkte van het verhaal. De oude thema's - geschiedenis, natuur en aardrijkskunde - zullen we zeker behouden. Alleen steken we ze in een moderner jasje, mét retrolook. Er komt zeker ook een digitaal luik, zodat de mensen ook op een iPad de boeken kunnen lezen."

Terug naar de hoogdagen van Artis-Historia: dat is de bedoeling. Vraag is echter of bedrijven én consumenten nog wel meewillen. Het faillissement van Artis kwam in 2004 niet helemaal uit de lucht gevallen. Consumenten haakten af en ook grote bedrijven zoals Côte d'Or, Kraft en Sunlight schrapten de zegels op hun producten.

"Vergis je niet, er is heel veel vraag van bedrijven", countert Gielkens. "Zij hebben het moeilijk om klanten aan zich te binden in de concurrentiële markt van vandaag. Zij zijn vragende partij. Ik kan nog geen namen noemen, maar we voeren gesprekken met de detailhandel en verschillende producenten van bijvoorbeeld waspoeder en chocolade."

Naast de bedrijven lijkt ook de consument wel te vinden voor het idee. Nostalgie is het nieuwe gat in de markt. Ook Maggie Geuens (Vlerick Business School), experte consumentengedrag en merkenbeleid, verwijst naar de gekte rond de Paninistickers.

"Nostalgie werkt bij de consument. Als ouders verknocht zijn aan iets uit hun kindertijd, dan zullen ze het sneller voor hun eigen kinderen kopen. Daarbij komt nog eens dat Belgen erom bekend staan bonnetjesknippers te zijn. Coupons zijn hier veel populairder dan in andere landen. Die herlancering van Artis zou dus wel eens kunnen lukken."