Direct naar artikelinhoud

Belgische rustige vastheid is sterk merk

België is als merk steeds meer waard. En dat is ook Elio Di Rupo (PS) niet ontgaan. Zo twitterde de trotse premier over een internationale merkenstudie die België wereldwijd bij de vijfentwintig beste landenmerken plaatst.

"De merknaam België is steeds meer waard, plus 11 procent in één jaar tijd." Premier Elio Di Rupo liet via Twitter niet zonder trots weten dat ons land het geschopt heeft tot sterk merk. In zijn jaarlijkse landenrapport plaatst het internationale marketingbureau Brand-Finance België op de 23ste plaats van 's werelds sterkste landen als het op merknamen aankomt. Onze merkwaarde wordt op 305 miljard euro geschat.

De Verenigde Staten voeren de lijst aan, China en Duitsland staan op twee en drie, en ook Nederland doet het goed, op plaats dertien. Denemarken laten we dan weer achter ons.

Waarom ons land er in 2013 11 procent op vooruitging staat niet in het rapport. Maar voor haar rangschikking baseert Brand-Finance zich op parameters als investeringen, toerisme, productie & diensten en menselijke vaardigheden.

"België is een sterk merk omwille van zijn 'rustige vastheid', zoals Herman Van Rompuy het verwoordde", zegt communicatie-expert Fons Van Dyck.

"We zijn niet sexy zoals de Italianen, maar om het met een Sabenaslogan te zeggen: we hebben een 'savoir-vivre, een savoir-faire'. Onze productiviteit ligt hoog, en het is hier aangenaam, gezellig leven. Europa, en bij uitbreiding de wereld, weet wat het aan België heeft. Dat klinkt misschien grijs en saai, maar in een turbulente wereld is het hebben van een uitstraling van rustige baken, een enorm voordeel."

Het is een beeld dat volgens Van Dyck Herman Van Rompuy en Jacques Rogge op het internationale toneel uitdragen. "Dat maakt van hen de beste uithangborden die het merk België zich kan wensen."