Direct naar artikelinhoud

Een medaille voor zakendoen

Tien Belgische bedrijven werken actief mee aan de organisatie van de Winterspelen in Sotsji. 'De Olympische Spelen zijn een springplank naar de Russische markt.'

Als u de komende dagen voor de beeldbuis zit te kijken naar de wedstrijden op de Olympische Spelen, weet dan dat een resem Belgische bedrijven achter de schermen meewerkt om het vierjaarlijkse evenement vlekkeloos te laten verlopen.

Vlaggendrager van de zakelijke delegatie uit ons land is het Luikse hightechbedrijf EVS. Met zijn unieke technologie op het vlak van verwerking en opslag van televisiebeelden, is EVS de voorbije jaren een vaste klant op grote sportevenementen. De uitzending van vertraagde beelden is het visitekaartje van EVS.

Van de meeste Belgische bedrijven zal op het scherm evenwel weinig te merken zijn. Barco (materiaal voor controlekamers), Vergokan (leverancier van kabelgoten voor onder meer het olympische dorp en ijshockeystadion), Schréder (verlichting van parkings, hotels en wegen), Lancer Europe (dranksystemen) of Automatic Systems (slagbomen voor wegen en parkings) zitten diep wegggemoffeld in de organisatie.

Meest zichtbaar Belgisch bedrijf is wellicht Bioracer, dat de pakjes levert van de dames van het Belgische bobsleeteam en de Franse schaatsers van kledij voorziet.

Cont(r)acten

Om de Belgische bedrijven aan de startlijn te krijgen, werd er jaren actief gelobbyd. De Sports Technology Club, een initiatief van technologiefederatie Agoria en het Belgisch Olympisch Comité, is de motor achter het lobbywerk. Verschillende Belgische bedrijvenmissies vertrokken naar Rusland. Omgekeerd werd het organisatiecomité van Sotsji uitgenodigd naar België.

"Zodra de selectie van Sotsji als organisator van de Winterspelen bekend werd, hebben we de nodige contacten gelegd", zegt Agoriadirecteur Peter Demuynck. Die contacten resulteerden in 2009 in een groepsgesprek tussen Belgische bedrijven en het organisatiecomité en toenmalig premier Poetin, dat destijds mogelijk werd gemaakt door Yves Leterme. "Zulke ontmoetingen zijn belangrijk om in aanmerking te komen voor contracten", aldus Demuynck.

De Sports Technology Club spreekt over een succesvolle campagne. In Sotsji zijn er tweemaal zo veel Belgische bedrijven aan de slag als in het Canadese Vancouver, waar in 2010 de Winterspelen plaatsvonden.

Het resultaat is opmerkelijk, want heel wat bedrijven waren bereid om hun prijzen te braderen of gratis aan de slag te gaan. "Het Sotsjiverhaal was moeilijk, omdat vele bedrijven kortingen gaven en de aanbestedingsprocedure heel ontransparant verliep. Desondanks zijn Belgische bedrijven erin geslaagd om enkele tientallen miljoenen euro's aan contracten binnen te halen en dat zonder hun prijzen te braderen."

Dat er een hevige strijd aan de selectie voorafging, is begrijpelijk, zegt Demuynck. "De Olympische Spelen zijn een referentie die kan tellen. Voor vele bedrijven zijn de spelen in Sotsji een springplank naar de Russische markt."

Controverse

Dat geldt bijvoorbeeld voor Stageco, dat metalen structuren heeft geplaatst voor grote videoschermen in het stadion en aan de bobsleepiste. Bij ons is Stageco vooral bekend als bouwer van podia van muziekfestivals.

"Het zwaartepunt van onze business ligt in de zomer. Alles wat we in de winter kunnen doen is belangrijk", zegt directeur Tom Bilsen.

Dat er ondertussen heel wat controverse bestaat over de organisatie van de Winterspelen in Rusland ziet Bilsen niet als een reden om weg te blijven uit Sotsji. "Als wij het niet doen dan doet een ander het wel. De economische realiteit gaat door."