Direct naar artikelinhoud

PepsiCo en AB InBev stevenen af op fusie

PepsiCo en AB InBev, dat is een haat-liefdeverhouding. Het ene moment wordt er volop gespeculeerd over een fusie, het andere wordt er gezegd dat AB InBev het alleen bij bier zal houden. Deze keer ziet het er naar uit dat de twee elkaar niet kunnen ontlopen. Het zou zelfs kunnen dat AB InBev PepsiCo op een zilveren plateau aangeboden krijgt.

Op Wall Street gonst het van de geruchten over een toenadering tussen PepsiCo en Mondelez, het vroegere Kraft. De twee zouden samen 's werelds grootste snackgroep vormen, met een omzet van iets meer dan 45 miljard euro. PepsiCo heeft producten zoals de Lay's chips, de nootjes van Duyvis of nog de ontbijtgranen van Quaker Oats. Mondelez, dat zijn onder meer de TUC-zoutkoekjes, LU, Oreo ook en de chocolade van Côte d'Or en Cadbury. Gaan de twee ondernemingen samen, dan wordt de drankendivisie van PepsiCo ietwat bijkomstig. En dan zou het wel eens kunnen dat de softdrinks worden afgestoten en zo bij de Leuvense biergroep AB InBev terecht komen.

Het lijkt op het eerste gezicht wat ver gezocht allemaal, maar in de Verenigde Staten zien de analisten het al helemaal zitten. "De onderneming kan worden herverpakt als een pure snackproducent. Dat zou tot een zeer sterk bedrijf leiden en mooie synergieën opleveren", stelt Kevin Dreyer, een Amerikaans analist aan Bloomberg. Bovendien is multimiljardair Nelson Peltz betrokken, waardoor het verhaal nog aan sérieux wint. De Amerikaanse investeerder én activist heeft een minderheidsbelang in beide bedrijven opgebouwd. Drie jaar geleden deed hij dat ook al bij Kraft en bij Cadbury en dwong hij de twee vervolgens tot een fusie.

Peltz, de man achter Trian Fund Management, gaat ervan uit dat een fusie tussen PepsiCo en Mondelez tot 3 miljard dollar aan besparingen kan opleveren, door de productie, de distributie en ook marketingkosten te delen. Hij gaat voor een snacking powerhouse, zoals de Amerikaanse media stellen, waarbij drank een minder belangrijke rol speelt.

Knabbelgroep

Als PepsiCo en Mondelez de krachten bundelen om een belangrijke knabbelgroep te vormen, is de kans groot dat de dranken als overbodig worden geklasseerd. AB InBev, dat al belangrijke bottel- en distributie-overeenkomsten heeft met PepsiCo, zou dan de eerste in de rij zijn voor de overname. De Leuvense biergroep neemt vandaag al het gros van de distributie van Pepsi voor zijn rekening buiten de VS. "Ik schat dat die softdrink-activiteiten zo'n 10 procent van de omzet van AB InBev vertegenwoordigen. Dat is dus echt wel core business", duidt Hans d'Haese, analist van Bank Degroof.

Toch heeft d'Haese ook zijn bedenkingen. "Ik ben ervan overtuigd dat Carlos Brito (CEO van AB InBev, red) het dossier zal bekijken, uit interesse en om er misschien iets uit te leren, maar eigenlijk heeft hij ander katten te geselen. De overname van het Mexicaanse Modelo, om te beginnen. Maar ook China is een prioriteit. Brito heeft beloofd dat AB InBev sterk zal groeien in China en meestal houdt hij zijn woord." Wim Hoste van KBC Securities deelt het scepticisme. "Ik ga ervan uit dat de focus bier blijft voor AB InBev, ondanks de speculaties."