Direct naar artikelinhoud

Mayeur mikt op Brussel zonder auto's

Razend zijn mobiliteitsorganisatie Touring en de Brusselse handelaars op de kersverse burgemeester van Brussel. Ivan Mayeur (PS) drukt het gaspedaal in om nog deze maand een autovrij centrum te laten goedkeuren, met als eerste stap het De Brouckèreplein.

Ambitieus. Voluntaristisch. Een tikje dictatoriaal. De Brusselse burgemeester Ivan Mayeur, nauwelijks twee weken aan de slag, heeft zijn reputatie al waargemaakt. Zijn plannen voor een uitbreiding van de voetgangerszones in het centrum stonden al in het bestuursakkoord. Mayeur wil nu dat de gemeenteraad het plan op 30 januari goedkeurt. "We moeten snel beslissen", zegt hij in Le Soir. "Ik weet al wat er anders gebeurt. We zullen geconfronteerd worden met een hoop experts en comités met adviezen. Negatieve adviezen, welteverstaan."

Hij droomt van een "gigantische voetgangerszone tussen De Brouckère en de Beurs", zo zegt hij in Le Soir. De smalle, aflopende straten die op de Anspachlaan uitkomen moeten het doorgaande verkeer opvangen. Laad- en losplekken kunnen het probleem met dubbel parkerende vrachtwagens oplossen. Autovrije zones komen bewoners, het winkelpubliek en de handelaars ten goede, meent de burgemeester. Hij kondigt ook twee extra ondergrondse parkings aan, bij het Rouppeplein en in de Dansaertwijk.

'Centrum gaat dood'

Touring en de Brusselse handelaars zijn niet te spreken over de demarche."Op deze manier gaat het centrum dood", zegt Alain Berlinblau, voorzitter van de vereniging van centrumhandelaars. "De drie grote shoppingcentra die er in Brussel zullen bijkomen, zijn goed bereikbaar en er is gratis parking. In het centrum is parkeren duur." Hij gelooft niet in alternatieven voor de centrale lanen. "Het verkeer komt nu eenmaal Brussel binnen via de kleine ring en de boulevards. Daar zit het nu al vast."

Handelaars noch Touring zijn geconsulteerd door Mayeur. Dat de burgemeester juridische procedures afdoet als "deel van het plezier", is de mobiliteitsorganisatie in het verkeerde keelgat geschoten. "We herinneren hem eraan dat we in een democratie leven", zegt woordvoerster Isabelle Noro.

Carel Theunis, woordvoerder van de burgemeester, zegt dat het autovrije centrum ten vroegste in 2017 een feit zal zijn. Eind januari wordt ook de meting voorgesteld van het verkeer op de invalswegen naar en door Brussel. Die resultaten moet de basis vormen voor een circulatieplan, voorzien voor dit voorjaar.