Direct naar artikelinhoud

Omzetdaling voor Mobistar en Base

Telecomoperator Mobistar heeft vrij degelijke kwartaalcijfers afgeleverd en dat is een verrassing. Maar de context blijft bijzonder moeilijk. Dat merkt ook KPN-dochter BASE.

Mobistar, het nummer twee op de Belgische mobiele markt, presenteerde de cijfers van het derde kwartaal. De voorbije kwartalen deden die cijfers de beurskoers geen deugd. Mobistar zit nog te veel vast in zijn mobiele verleden en heeft het erg moeilijk om een antwoord te vinden op de vraag van de consument. Die wil telecombundels waarin mobiele telefonie en vaste diensten (digitale tv, internet) in elkaar overlopen.

Groei van Telenet

Maar Mobistar stelde niet teleur en het aandeel klom zelfs 3,6 procent. Niet dat Mobistar eindelijk een toverformule had gevonden. De omzet daalde nog steeds (-1,9% tot 398 miljoen euro) als gevolg van de lagere mobiele tarieven en door de toenemende concurrentie. Bovendien bellen mensen minder. En als ze bellen, nemen ze steeds vaker hun toevlucht tot gratis alternatieven als Skype en WhatsApp.

Netto verdwenen er 12.300 klanten. In een jaar (vanaf september 2011) kon Mobistar geen klanten winnen. Gelukkig leverden partners als Telenet en Colruyt, die het netwerk van Mobistar gebruiken, 74.600 nieuwe klanten. Die prestatie is vooral te danken aan Telenet, met een aangroei van 65.000 bellers.

Mobistar benadrukt dat het ondanks alles goed stand houdt. "Ons Panter-abonnement doet het goed. Het succes van virtuele operatoren zoals Telenet gaat vooral ten kosten van andere spelers op de markt", zegt woordvoerster Patti Verdoodt.

Base

De cijfers van BASE, het nummer drie op de gsm-markt en onderdeel van de Nederlandse groep KPN, contrasteren vaak met die van Mobistar. Maar door de moeilijke marktomstandigheden dook er deze keer een ander beeld op. De omzetstijging bleef beperkt tot 1,5 procent. Daarbij moet wel gezegd dat de omzet uit mobiele telefonie nog met 2,8 procent kon stijgen.

Opvallend is dat BASE plotsklaps honderdduizenden klanten kwijt is. In een grote schoonmaakactie gooide de operator 930.000 vervallen SIM-kaarten in de vuilnisbak. Een groot deel van die SIM-kaarten werd al niet meer meegeteld bij het aantal actieve klanten. Door de actie dalen die van 3,174 miljoen vorig jaar naar net iets meer dan 3 miljoen vandaag.

De cijfers van BASE vallen nog mee, vergeleken bij die van de volledige KPN-groep. De omzet viel 6,5 procent terug, de nettowinst daalde met een derde.