Direct naar artikelinhoud

'Geen vliegwet, geen uitbreiding van luchthaven Zaventem'

De Vlaamse partijen hebben zich in de gemeenteraad van Leuven verenigd tegen de uitbreiding van de luchthaven van Zaventem. Daarmee voeren ze de druk op minister François Bellot (MR) op om werk te maken van een federale vliegwet.

Sinds de aankondiging van de uitbreiding van de luchthaven in november staan de lokale besturen rond Zaventem op hun achterste poten. Tegen 2040 moeten er dubbel zoveel reizigers vertrekken vanop Brussels Airport. Goed nieuws, ware het niet dat er een piste moet worden verlengd. En waar gaan al die vliegtuigen over vliegen?

In Leuven zijn ze formeel: niet boven ons. Tenzij de piloten hoog genoeg vliegen, zodat de burgers geen last hebben van ronkende vliegtuigmotoren. Leuven krijgt sinds jaar en dag landende vliegtuigen van Zaventem over zich, maar sinds voormalig staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) in 2014 de vliegroutes herschikte, kwamen er een pak opstijgende vliegtuigen bij. Door de uitbreiding van de piste zouden die nog lager overvliegen.

In een opmerkelijke coalitie verenigen CD&V, N-VA, Open Vld, Groen en sp.a zich tegen de uitbreiding van de luchthaven. Op hun initiatief stemde de gemeenteraad van Leuven maandagavond een motie die de uitbreiding van de luchthaven tegenhoudt. Volgens de motie is zo'n uitbreiding enkel mogelijk binnen de bestaande contouren van de luchthaven. "Een verdere teloorgang van woonzone, landbouwgrond en natuurgebied is niet wenselijk", klinkt het.

Een vreemde kronkel, want Vlaanderen wil eigenijk niets liever dan dat Brussels Airport bloeit. Zolang de noordrand niet al te veel overlast te slikken krijgt, weliswaar. De Vlaamse regering riep onlangs een belangenconflict in tegen de plannen van het Brussels Gewest om de geluidsnormen voor het vliegverkeer te verstrengen, een maatregel waar luchthaven-CEO Arnaud Feist zich al lang tegen verzet omdat die de luchthaven zou verstikken.

De boodschap uit Leuven is niet zozeer gericht aan Zaventem, maar wel aan federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en diens uitblijvende vliegwet. De motie is een drukkingsmiddel van Vlaanderen om de minister een trap voor de broek te geven. De vliegwet laat te lang op zich wachten, klinkt het. Vandaar dat Leuven één uitzondering voorziet waarin een uitbreiding wel aanvaardbaar zou zijn: als die uitbreiding gekoppeld is aan een goedgekeurde vliegwet.

Buurtcomités

De nieuwe vliegwet betonneert de manier waarop vliegroutes in de toekomst nog kunnen worden gewijzigd. Kwestie van willekeur à la Wathelet in de toekomst onmogelijk te maken. Dat is niet alleen belangrijk voor de luchthaven zelf, maar ook voor Leuven. Zo legt de vliegwet vast wanneer piloten welke landingsbaan moeten gebruiken.

Minister Bellot belooft nu al maanden dat hij binnenkort met een vliegwet komt. Dat moet ook volgens het regeerakkoord. Maar de minister kan in deze discussie onmogelijk goed doen. De vliegwet bevindt zich op de gevoelige breuklijn tussen de gewesten, tussen stad en platteland en tussen arm en rijk. De vraag is: hoe kan de vliegtuigoverlast van Zaventem eerlijk worden verdeeld?

Bellot weigert in te gaan op de motie van Leuven. "Wij werken voort aan een oplossing", is het enige dat hij kwijt wil. Verwacht wordt dat Bellot binnenkort een voorstel op tafel legt bij de kern. Veel tijd heeft hij niet meer, want in de aanloop naar de lokale verkiezingen van oktober 2018 zal de oorlog tussen buurtcomités en politici alleen maar erger worden.