Straf: Jordy (17) haalt 1 miljoen abonnees op YouTube

Jordy Janssens, een zeventienjarige jongeman uit Herentals, is de eerste jonge Vlaming die de kaap van 1 miljoen abonnees op YouTube heeft overschreden.

Onder het alias MojoOnPC post hij grappige filmpjes die meestal te maken hebben met de game Counter-Strike. Daarmee haalt hij gemiddeld vijf miljoen kijkers per maand.

Zijn populairste video, waarin hij een Russische speler die Engels probeert te spreken parodieert, is al bijna negen miljoen keer bekeken. “Ik doe er niet flauw over, natuurlijk ben ik apetrots”, zei de jongeman pas nog in Gazet van Antwerpen. “Ik breng met mijn video’s toch iets teweeg.”

Bekijk hier het YouTube-kanaal van Jordy: https://www.youtube.com/user/MojoOnPC

Filmpjes van Kempenaar MojoOnPC worden miljoenen keren bekeken op YouTube

De actieprent A day in the life of an American CS:GO-player gaat deze maand in première. Hoewel deze Belgische film - voorlopig - niet in de zalen komt, zitten er wereldwijd miljoenen kijkers op te wachten. Filmmaker Jordy Janssens (17) geeft Erik Van Looy en Jan Verheyen mooi het nakijken, maar blijft ondanks zijn wereldwijde succes een bescheiden knul uit Herentals. CittA Kempen trekt naar de set en onze reporter speelt zijn eerste figurantenrol in een internationale blockbuster. En actie!

Wat weet u over Jordy Janssens? Het zou een mooie finalevraag zijn in De Slimste Mens Ter -Wereld. De topantwoorden zijn: knotsgekke filmpjes, YouTube, MojoOnPC, superster en miljoenen kijkers. U hoort het donderen in een Duitse stad? Dan behoort u allicht niet tot de honderdduizenden volgers van Jordy Janssens, alias MojoOnPC. Nog niet, want met zijn nieuwste filmpje hoopt de creatieve tiener op YouTube 1 miljoen volgers te lokken. Een haalbare kaart, want meer dan 980.000 kijkers zijn nu al geabonneerd op zijn videokanaal. “Kijk, aan de muur hangt het bewijs”, wijst Jordy. “Een award die YouTube uitreikte toen ik de kaap van honderdduizend volgers overschreed. Zelf ben ik niet eerzuchtig, maar mijn vader hing de trofee op. Ik doe er niet flauw over, natuurlijk ben ik apetrots. Die massa kijkers bewijst dat ik met mijn video’s toch iets teweegbreng.”

Zo kwam deze Kempense tiener aan 900.000 volgers op Youtube

© JVdP

De actieprent A day in the life of an American CS:GO-player gaat deze maand in première. Hoewel deze Belgische film - voorlopig - niet in de zalen komt, zitten er wereldwijd miljoenen kijkers op te wachten. Filmmaker Jordy Janssens (17) geeft Erik Van Looy en Jan Verheyen mooi het nakijken, maar blijft ondanks zijn wereldwijde succes een bescheiden knul uit Herentals. CittA Kempen trekt naar de set en onze reporter speelt zijn eerste figurantenrol in een internationale blockbuster. En actie!

© JVdP

Wat weet u over Jordy Janssens? Het zou een mooie finalevraag zijn in De Slimste Mens Ter Wereld. De topantwoorden zijn: knotsgekke filmpjes, YouTube, MojoOnPC, superster en miljoenen kijkers. U hoort het donderen in een Duitse stad? Dan behoort u allicht niet tot de honderdduizenden volgers van Jordy Janssens, alias MojoOnPC. Nog niet, want met zijn nieuwste filmpje hoopt de creatieve tiener op YouTube 1 miljoen volgers te lokken. Een haalbare kaart, want meer dan 980.000 kijkers zijn nu al geabonneerd op zijn videokanaal. “Kijk, aan de muur hangt het bewijs”, wijst Jordy. “Een award die YouTube uitreikte toen ik de kaap van honderdduizend volgers overschreed. Zelf ben ik niet eerzuchtig, maar mijn vader hing de trofee op. Ik doe er niet flauw over, natuurlijk ben ik apetrots. Die massa kijkers bewijst dat ik met mijn video’s toch iets teweegbreng.”

Russische parodie

De filmcarrière van Jordy begint echt te groeien in oktober 2015. Onder het pseudoniem MojoOnPC lanceert de tiener A day in the life of a Russian CS:GO-player. Een filmtitel die allicht wat toelichting verdient. “MojoOnPC is de bijnaam die ik gebruik als ik game. Mojo verwijst naar Mister Mojo Risin’ uit het nummer L.A. Woman van The Doors. Mijn favoriete spel is Counter-Strike, ingekort CS. Dat is een populair, tactisch schietspel. Spelers posten geregeld korte filmpjes online. Uit verveling monteerde ik eens een webcam op mijn hoofd waarmee ik mezelf filmde terwijl ik het spel speelde. Die opnames waren mijn eerste probeersels. Vooral de video’s van Russische spelers die Engels proberen te spreken, zijn hilarisch. Daarom maakte ik een filmpje waarin ik zo’n Russische speler parodieer. Het bleek een instantsucces, het is nog steeds mijn meest bekeken video. Hij zit over de 8 miljoen kijkers.”

© JVdP

Opvolger A day in the life of an American CS:GO-player, waar Jordy nu aan werkt, belooft opnieuw een virtuele bom te worden. Hij laat alvast niets aan het toeval over. “Ik plaats wekelijks één of twee filmpjes online. Daarnaast zijn er de grotere producties, waaraan ik langer werk. Alle scenario’s schrijf ik zelf. Soms gaat er een brainstormsessie aan vooraf, met wat pintjes en met mijn broer Davy.”

“Kijk eens naar zo’n scenario van Jordy”, pikt grote broer Davy (29) in. “Jordy schrijft zoals hij denkt. Alles komt er in één gulp uit, zonder veel hoofdletters en leestekens (lacht). Maar dat is net zijn charme, er staat geen rem op Jordy’s creativiteit. Hij associeert erop los.”

Band of Brothers

De twee zijn niet alleen broers, ze zijn ook collega’s. “Ik werk voor Jordy”, verklaart Davy. “Hij nam mij halftijds in dienst. Ik ben zijn vaste cameraman en ik zorg voor alle rekwisieten, locaties en acteurs. Zo hoeft Jordy zich niet meer met praktische zaken bezig te houden en kan hij zich volop concentreren op het creatieve proces. Rekwisieten verzamel ik voornamelijk via onlineshops. Het decor is vaak ons ouderlijk huis, de tuin of het centrum van Herentals (lacht). Hoewel we geregeld naar het buitenland reizen voor opnames. Voor een nieuwe productie vlogen we een weekend naar Engeland, omdat we tanks nodig hadden.”

Pardon? “(onverstoord) Ja, echte tanks. In Groot-Brittannië is er een verhuurbedrijf dat onder meer tanks leverde voor de tv-serie Band of Brothers.”

© JVdP

Een broer in dienst, attributen en vliegtuig¬tickets. Dat kost toch handenvol geld? “MojoOnPC is mijn job”, zegt de scholier. “Ik zit in het laatste jaar economie-moderne talen, maar ik verdien mijn centen met mijn filmpjes. Hoeveel ik daarvoor krijg, vind ik privé. Maar ik wil wel uitleggen hoe het werkt. YouTube bestaat bij gratie van adverteerders. Zij plaatsen reclameboodschappen vlak voor een video, of ze vragen om hun producten te gebruiken in onze filmpjes. Het spreekt voor zich dat bedrijven meer betalen wanneer hun advertentie of product in een massaal bekeken video komt. Ook houden ze rekening met de impact op sociale media. Mijn honderdduizenden volgers op Twitter zijn voor sponsors makkelijk te bereiken. Weliswaar via mij. Zo ben ik voorlopig een tijdje het gezicht van het bedrijf SteelSeries en van de fantastische gamecomputer HP Omen. Mijn zakelijke belangen worden behartigd door mijn manager.”

© JVdP

Zeventien en al een eigen manager? Onze mond valt wagenwijd open van verbazing. “Steven -Leunens uit Retie kent het onlinewereldje en de e-sports door en door. Hij organiseert Gameforce, de grootste gamebeurs van België. Mijn broer was vroeger een beroepsgamer en zo ken ik Steven. Onlangs hostte ik een groot live-evenement in Duitsland voor 20.000 gamers. Het grappige is dat ik maar een uur mocht ‘werken’, omdat ik minderjarig ben. Om zulke zaken bekommert Steven zich. Mojo is een merk, en dat moet je leiden. Ik verkoop merchandising zoals petten, T-shirts en truien. Onlangs zag ik op het nieuws een reportage over een concert van Justin Bieber. Een van de geïnterviewde meisjes droeg een T-shirt van Mojo, ik was best trots.”

Geheim wapen

Jordy draagt voor zijn rol in deze nieuwste clip een zwaar pak dat hem 100 kilo dikker lijkt te maken. “Ik speel tenslotte een gemiddelde Amerikaan”, lacht hij. “Humor is de rode draad door mijn werk. Ik lach met iedereen, in de eerste plaats met mezelf. Er staat geen rem op mijn enthousiasme. Ik ben heel onstuimig. Ik wilde me een keer inschrijven voor acteerlessen aan de academie in Herentals, maar ik kon pas maanden later starten. Zoiets gaat me te traag. Het moet vooruitgaan (lacht).”

© JVdP

En het gaat vooruit. Hoewel ik Jordy amper een halfuur ken, heeft hij me gecast voor een essentiële figurantenrol. “Jij speelt samen met mijn broer een baseballspeler. Je hebt echt het hoofd van een baseballspeler, dat komt mooi uit.” Niet helemaal zeker of dit een compliment is, hijs ik me in een baseballhemdje. Voor ik het goed en wel besef, sta ik met een cap op mijn hoofd en een bat in mijn hand op de set. “Repeteren doen we amper”, instrueert Jordy. “Ik wil niet dat er te veel spontaniteit verloren gaat. We spelen één scène een aantal keer en we filmen telkens vanuit een andere hoek. De beste shots monteer ik achteraf in mijn video.”

Broer Davy speelt mee en kan dus niet filmen. Dan schakelt Jordy zijn geheime wapen in, mama Anna. “Goedendag meneer, ik ben mama, camera¬vrouw en actrice van MojoOnPC en ik doe -tussendoor de was van Jordy”, lacht Anna. De broers hebben hun glamoureuze allures niet van een vreemde, want la mama straalt. “Ik vind het prachtig wat mijn zoons doen. Natuurlijk stimuleer ik hen. Daarom laat ik toe dat ons huis geregeld overhoop staat (lacht). Ik kook trouwens lekker en gezond hoor, de pizza’s die u ziet liggen zijn attributen voor de opnames.”

© JVdP

Gekke vragen

Jordy zit in zijn laatste jaar, maar is niet van plan om voort te studeren. “Ik smeed het ijzer terwijl het heet is”, zegt hij. Waarom op de schoolbanken leren wat ik evengoed in de praktijk opsteek? Ik vind dat bedrijfsleiders minder naar diploma’s moeten kijken en meer naar echte capaciteiten. Wat garandeert zo’n stuk papier? Een verkoper met charisma verkoopt zonder diploma zelfs een stuk stront.” Mama: “Jordy, let op uw woorden!” (hilariteit) “Versta me niet verkeerd”, zegt Jordy. “Ik vind dat elke jongere het secundair onderwijs moet afronden. Je moet een zekere basis meekrijgen. Ik bedank mijn school kOsh, mijn titularis en mijn directrice omdat ze mij steunen. Ze geven me de kansen die ik nodig heb om mij te ontplooien. Wat ik doe, valt te vergelijken met topsport. Het gebeurt dat ik in de voormiddag in de les zit en in de namiddag op het vliegtuig richting Parijs of Madrid. Mijn leven gaat razendsnel vooruit en ik ben ervan overtuigd dat het beste nog moet komen. Ik investeer 70 procent van mijn tijd in schoolwerk, maar eens die rem wegvalt...”

© JVdP

Al lijkt er momenteel weinig rem te staan op Jordy’s fantasie. “De scène gaat als volgt: jij komt de kamer binnen, overhandigt me een baseballbat en je gooit een computermuis naar me toe die ik vervolgens keihard wegmep.” Mocht u eraan twijfelen, MojoOnPC doet al zijn stunts zelf. Zo duikt hij geregeld met een fiets in de haag. In het scenario staat een belangrijke regieaanwijzing: geen muis van SteelSeries of HP. “Ah nee, dat kan niet. SteelSeries en HP zijn sponsors. Hun materiaal mep ik niet kapot”, knipoogt Jordy.

Al die miljoenen muisklikken zijn indrukwekkend, maar hoe echt zijn zulke fans? “In alle bescheidenheid, je moet me eens volgen op een beurs. Dan lijk ik wel een superster. Jonge mensen willen met me op de foto of ze vragen een handtekening. Onlangs plaatste ik een Q&A met mijn broer online. Dat is een filmpje waarin we binnenkomende vragen beantwoorden. Fans willen de gekste dingen weten. Een van de raarste vragen was hoe Davy en ik elkaar leerden kennen”, lacht Jordy.

© JVdP

Bepaalde fans polsen allicht naar zijn relationele status? “Klopt, en die houd ik liefst mysterieus. Ik geef veel van mezelf bloot, maar bewaak mijn privacy. Je moet beseffen dat er haters zijn. Jaloerse mensen die je het licht in de ogen niet gunnen. Ik maak me daar niet druk in. Negatieve reacties glijden van me af. Het ergste ooit was toen het aantal volgers plots daalde van honderdduizenden tot enkele duizenden. Dit bleek een fout van YouTube te zijn. Een niet te onderschatten fout als je weet dat potentiële sponsors naar dit getal kijken. Ik ben daar echt niet goed van geweest, ik heb toen geweend. Het probleem heeft zichzelf hersteld, maar dat was schrikken. Ik heb een publiek nodig. Weet je waarvan ik droom? Om eens live stand-upcomedy te proberen op zo’n open mic voor aanstormende comedians. Ik ben een entertainer.” En cut!

Het resultaat van deze opnames is binnenkort te zien op de Youtube-pagina van MojoOnPC.

Jordy is ook te volgen op diverse sociale media zoals Twitter: @MojoOnPc, Facebook: MojoOnPc, Snapchat: MojoOnPc en Instagram: Jordyjee.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER