Direct naar artikelinhoud

In het grootste geheim: baby op bestelling

Holebikoppels die een surrogaatmoeder zoeken, kunnen vandaag in Brussel hulp vragen aan Baby Bloom, dat wensouders voor grof geld een baby belooft. Het bedrijf heeft geen al te best imago, wegens niet transparant en onethisch: 'Ze profiteren van mensen met een kinderwens.'

Baby Bloom maakt het geïnteresseerde kandidaten niet makkelijk: wie gisteren of vandaag wilde deelnemen aan de door het bedrijf georganiseerde 'ontmoetingen' moet beschikken over veel geduld, doorzettingsvermogen en internetvaardigheden. De Israëlisch-Amerikaanse organisatie is twee dagen in Brussel en brengt (holebi)koppels in contact met potentiële draagmoeders.

Daarbij is Baby Bloom allerminst geïnteresseerd in transparantie. De locatie van het evenement wordt angstvallig geheimgehouden, pottenkijkers zijn niet welkom. Inschrijven kon via een speciaal opgerichte (maar moeilijk vindbare) Facebook-pagina die gisteren niet langer toegankelijk was. De details werden via een persoonlijk Facebook-bericht doorgegeven, maar pogingen van deze krant om te registreren, bleven zonder gevolg.

CEO is Guy Tatsa, een Israëlische homo die uit de pr-sector komt. Met zijn partner heeft hij drie kinderen, via draagmoeders geboren. In YouTube-interviews vertelt Tatsa dat die procedure heel slopend, duur en ingewikkeld was. Zo kwam hij op het idee om koppels die ook kiezen voor een surrogaat professioneel te begeleiden. Tot nu toe heeft Tatsa zo, naar eigen zeggen, al ruim zeventig families aan een baby geholpen.

De website belooft alvast succes ('100 percent guarantee of you having a child!') voor een vaste prijs. Baby Bloom levert een draagmoeder en donor, zorgt voor het papierwerk en volgt het hele gebeuren op, tot op het moment waarop de kersverse ouders met de baby huiswaarts keren.

Hebreeuwse voicemail

De vrouwen die hun baarmoeder tegen betaling te leen geven, zijn veelal Amerikaans. Er wordt, stelt Tatsa op YouTube, voor gekozen om zo veel mogelijk op één locatie te werken, wat betekent dat draagmoeder, donor en fertiliteitskliniek zich in dezelfde staat bevinden, waar commercieel draagmoederschap legaal is. Zo zou de procedure efficiënter verlopen en zijn de (reis)kosten lager. Hoeveel dat allemaal moet kosten, daarover geeft het bedrijf geen duidelijkheid. De marktprijs voor commercieel draagmoederschap fluctueert vandaag tussen 80.000 en ruim 120.000 euro.

Op de vraag om meer toelichting is Baby Bloom niet ingegaan. Het bedrijf wil geen journalisten toelaten tijdens de ontmoetingen, interviews met Tatsa worden beloofd maar op het laatste nippertje afgeblazen wegens 'geen tijd' of 'onvoorziene omstandigheden'.

Het bedrijf heeft een Brits en Spaans telefoonnummer, dat overschakelt naar een Hebreeuwse voicemail. Communiceren doet Baby Bloom via een woordvoerder die vanuit Spanje opereert en enkel per e-mail bereikbaar is. Op de zoveelste vraag om het interview alsnog te laten doorgaan, wordt de communicatie nors verbroken. De enige informatie die de woordvoerder verstrekt, is dat zich in Brussel 24 koppels hebben aangemeld. Het is niet duidelijk welke nationaliteit zij hebben. Ook daarover krijgen we geen info.

Dat Baby Bloom graag onder de radar blijft, is ergens te begrijpen. Toen in mei vorig Men Having Babies, een Amerikaanse belangenvereniging voor homo-ouders, hier neerstreek voor een soort draagmoederbeurs, lokte dat heel wat controverse uit. Maar volgens een welingelichte Amerikaanse bron uit de draagmoedersector is er meer aan de hand. "Baby Bloom is het lelijkste voorbeeld van hoe je kunt profiteren van mensen met een kinderwens", klinkt het fors. "In feite doet het bedrijf niets: het brengt wensouders in contact met ziekenhuizen en agentschappen, veelal vzw's, die surrogaatmoeders zoeken."

Voor die introducties laat het bedrijf zich op ondoorzichtige wijze betalen. Wensouders komen zo niet per se bij het beste ziekenhuis terecht, maar bij de kliniek die Baby Bloom betaalt voor nieuwe klanten, of waarmee het een of andere zakelijke deal onderhoudt. "Tatsa is de tussenpersoon, de verkoper die van iedereen geld krijgt", stelt de bron, die meent te weten dat de Israëli al eerder de deur is gewezen door surrogaatcentra omdat bleek dat hij klanten extra kosten aanrekende.

Laakbaar

Ook zijn reclameboodschappen zouden bij de klinieken voor ongemak zorgen. "De non-profitorganisaties die zich met draagmoederschap bezighouden, vinden het erg belangrijk dat je nooit betaalt voor een kind, maar voor het ongemak en de onkosten van de draagmoeder", legt de bron uit. "Door 100 procent garantie op een kind te beloven, laat je mensen de facto toch betalen voor een baby. Die claim mag hij in de VS wettelijk maken, maar is ethisch zeer laakbaar."