Direct naar artikelinhoud

Kapitein der zeven zeeën

De Belgische rederij Euronav staat aan de vooravond van een kwantumsprong in haar geschiedenis. Als Euronav de olietankers van de Deense sectorgenoot Maersk opslokt, wordt Marc Saverys een van de machtigste reders van Europa.

De geruchten over een monsterdeal in de olietankersector circuleren al enkele weken. In rederijkringen klinkt het dat Euronav de volledige VLCC-vloot (very large crude carriers, vijftien olietankers van 200.000 à 320.000 ton, LID) van het Deense Maersk wist binnen te halen. De vloot wordt geschat op zo'n 1 miljard euro. Meerderheidsaandeelhouder van Euronav is Marc Saverys, die met het beursgenoteerde bedrijf een gigantische stap zet als de deal bewaarheid wordt. In afwachting van een verduidelijking is het aandeel geschorst op vraag van toezichthouder FSMA.

Bij Euronav houdt men de lippen voorlopig stijf op elkaar. Marc Saverys (60) liet in het recente verleden al uitschijnen dat hij met Euronav een pionier wou worden in de verdere consolidatie van de tankersector.

De familie Saverys hervormde in dertien jaar tijd de scheepvaartholding CMB, of voluit de Compagnie Maritime Belge, tot een groep die rederijen, verzekeringen en havenoverslagbedrijven overkoepelde en goederen over de wereldzeeën vervoert. CMB is een naam waaraan heel wat Belgische maritieme geschiedenis vastzit. De Congoboten zijn allicht de bekendste.

Broederpaar

De holding van de familie Saverys overkoepelt een aantal verzelfstandigde en autonome bedrijven. Gastankerrederij Exmar wordt geleid door Nicolas Saverys, de vier jaar jongere broer van Marc. Die is samen met zus Virginie voornamelijk actief bij de olietankerreder Euronav. Voorts is er ook nog Bocimar, de bulkgoederenrederij.

Het was hun vader Philippe Saverys die in 1991 zijn oude droom waarmaakte door CMB te kopen van de Generale Maatschappij van België. De leiding van de scheepvaartgroep kwam onmiddellijk in handen van het broederpaar Marc en Nicolas.

Marc Saverys zat nog in zijn laatste jaar rechten (Universiteit Gent) toen hij al betrokken werd bij de scheepvaartgroep.

Het runnen van rederijen is een zeer risicovolle activiteit, omdat vrachtprijzen voor het vervoer van droge massagoederen en vooral van ruwe olie heel sterk kunnen schommelen. Marc Saverys staat erom bekend dat hij geen risico's schuwt. Hij kreeg snel een etiket opgekleefd van strateeg, al is hij de eerste om te nuanceren. "Er komt vaker geluk dan verstand bij kijken", liet hij zich ooit ontvallen in een van de zeldzame interviews. Hij is geen man van veel woorden, en de familie grossiert in discretie.

De zestiger toont met zijn jongste huzarenstukje dat hij nog niet meteen op zijn lauweren wil gaan rusten. Een opvolger staat wel in de startblokken in de persoon van zijn zoon Alexander.

Van Marc Saverys is geweten dat hij houdt van lekker eten, uitstekende wijnen en een goede sigaar. Ook daarin toont de familie zich ondernemend: Marc Saverys is vennoot van Mike's Havanna House, een sigarenhandel op de Antwerpse kaaien. En zijn zus Virginie is eigenaar en voorzitter van het wijndomein Avignonesi (Montepulciano, Toscane).

Scheepvaart- holding

Compagnie Maritime Belge

Bocimar (droge bulkgoederen)

ASL Aviation (luchtvracht)

Exmar (gastankers)

Euronav (olietankers)