Direct naar artikelinhoud

Dievenbendes roven benzinestations leeg

Bendes hebben een manier gevonden om de tellers van benzinepompen uit te schakelen en tot 10.000 liter brandstof in één keer over te pompen in op het eerste gezicht gewone bestelwagens. In werkelijkheid zitten de laadruimtes vol opslagtanks.

"Een regelrechte plaag", noemt Tom Broekaert, diensthoofd georganiseerde misdaad van de federale politie, het nieuwe fenomeen van brandstofdiefstal. "Eind vorig jaar kregen we er voor het eerst mee te maken. Het aantal feiten is blijven stijgen. Intussen zijn er in zowat alle gerechtelijke arrondissementen al pompen geplunderd."

Aantallen en exacte plaatsen van de feiten wil de politie niet kwijt "in het belang van het onderzoek". Maar doorgaans slaan ze toe bij tankstations langs of vlak bij de snelweg.

Het principe is simpel: eerst stuurt de internationale bende een verkenner, vervolgens een ICT-specialist die de software van de pomp zodanig manipuleert dat de teller op nul wordt gezet en er gratis kan worden getankt. Meteen daarna plunderen kompanen de gekraakte pomp, het verbruik verschijnt niet op het schermpje van de pomp. Doorgaans stelen ze tussen 5.000 en 10.000 liter brandstof per keer.

Als ze de tuit van de brandstofslang terughangen, herstelt de software van de pomp zich. Daardoor moet de eerstvolgende klant opnieuw betalen, alsof er niets aan de hand is. "Omdat de gestolen hoeveelheid niet wordt geregistreerd door de pomp, stelt de uitbater de diefstal pas veel later vast. Ineens blijkt dat hun tank véél eerder leeg is dan verwacht", zegt hoofdcommissaris Broekaert.

Specialisten van de federale politie hadden al crisisoverleg met vertegenwoordigers van de Belgische Petroleum Federatie (BPF). "Want dit zijn geen kleine diefstallen meer", zegt Jean-Pierre Van Dijck, woordvoerder van BPF. Hij zegt dat uit camerabeelden blijkt dat de bendes heel professioneel te werk gaan. "Ze zijn niet te beroerd om ook op klaarlichte dag toe te slaan. Het lijkt ook alsof ze net als iedereen staan te tanken. Alleen hebben ze meer tijd nodig. Omdat ze de laadruimte van hun bestelwagens ombouwden tot verborgen tankwagen."

"De daders zijn inderdaad heel inventief", zegt Broekaert. "Heel zelden gebruiken ze een vracht- of tankwagen. Meestal arriveren ze met een groot uitgevallen bestelwagen aan de pomp. Op het eerste gezicht lijkt daar niets mee aan de hand te zijn. Maar uit onderzoek blijkt dat de laadruimte is omgebouwd tot één grote tank. Ze doen dat met citernes om water in op te slaan. Daar kan telkens 1.000 à 1.500 liter in."

Volgens Broekaert zijn er al enkele van die bendes opgerold. "We merken wel dat nieuwe bendes hen snel vervangen. De gestolen brandstof belandt op een zwart circuit in zowel binnen- als buitenland. Onze politiediensten werken ook samen met collega's uit Nederland, omdat ze daar tegen hetzelfde probleem vechten."