Direct naar artikelinhoud

Bitter smaakje moet mannen naar Martini lokken

Er komt een 'mannelijke' variant van Martini op de markt. Martini Bitter heet het, en het moet mannen tussen de 18 en 34 jaar overtuigen. 'Een merk kan je niet tot in het oneindige rekken.'

Het is niet omdat James Bond op tijd en stond zijn Martini besteld, dat het merendeel van de mannen hem daarin volgt. In tegendeel zelfs. Het mierzoete drankje is vooral populair bij vrouwen, van trendy twintigers tot gesofisticeerde dames op leeftijd.

Dat beseft het merk zelf ook en daarom lanceert het Martini Bitter. Een minder zoete en bittere variant, met sinaasappel en limoen, Chinese rabarber, gentiaan, rozen uit Bulgarije en Italiaanse alsem. Het is gericht op mannen tussen 18 en 34 die geregeld cocktails drinken in bars, hotels en clubs.

Het is niet voor het eerst dat een drankje zich specifiek richt op mannen. Het meest succesvolle voorbeeld daarvan is Cola Zero, dat in 2007 gelanceerd werd. De suikervrije Cola Light kon de mannelijke populatie niet overtuigen. Geen man die betrapt wou worden met zo'n wijvendrankje. Terwijl ze ook almaar minder echte cola dronken. De obesitasepidemie had toen al ruimschoots bewezen dat al die suiker weinig goeds doet met een mens.

Toen kwam dus Cola Zero en konden mannen zonder schroom suikervrije frisdrank drinken. 'Great taste, zero sugar' met lekker stoere zwarte blikjes. Heel erg doorzichtig, maar waanzinnig effectief. Het lijkt haast vreemd dat de cola-variant er pas kwam in 2007, zo'n vaste waarde is het inmiddels geworden van het assortiment

De kans dat Martini Bitter even hoge toppen zal scheren als Cola Zero, is twijfelachtig. "Je kunt een merk niet tot in het oneindige rekken", zegt marketingspecialist Gino Van Ossel (Vlerick Management School). "Al zijn ze er in het verleden wel in geslaagd om met succes op de kar van de schuimwijn te springen. Toen cava en prosecco populair werden, kwam ook Martini met bubbels. Dat werkte toen wel."

Dranken - en zeker sterke dranken - worstelen vaak met gender. "Je hebt typisch mannelijk en vrouwelijk gedrag", zegt Van Ossel. "Mannen bestellen bier op café, vrouwen witte wijn. Dus gaan brouwers op zoek naar dranken waarmee ze vrouwen kunnen aanspreken. Dat zijn dan traditioneel de fruitbieren."