Direct naar artikelinhoud

Te ontdekken

Bovenal is er natuurlijk gewoon goede kunst. Of simpelweg kunst om de kunst.

'Notallwhowanderarelost' van Benjamin Verdonck: een tafeltoneel dat overal kan opduiken en even snel weer kan verdwijnen van een roepende in de woestijn. (2-17 mei, KVS-Top)

'Eifo Eifi' van Mamaza (Fbrice Mazliah en Ioannis Mandafounis): twee (ex-)Forsythe-dansers die zelfs van het wiebelen met hun neus een gebeurtenis van wereldformaat kunnen maken. In elk geval nemen ze een loopje met wat je ziet. (8-11 mei, Les Tanneurs)

'Kinshasa Electric' door Ula Sickle: hoe blijf je overeind in een onmogelijke stad als Kinshasa. Sickle doorvorst al jaren de leefwereld van de Kinois. Hoe kan dansen een antwoord zijn op een wereld die zienderogen uit elkaar valt? Overlevers krijgen hier een podium.

(15-18 mei, KVS box)

'The civil wars', Milo Rau en International Institute of Political Murder: Milo Rau stelt scherp op Europese jongeren die zich in naam van de jihad storten in het Syrische conflict. Hij haalt daarvoor topacteurs als Sara De Bosschere en Johan Leysen in huis.

(17-22 mei, Beursschouwburg)

'Timeloss' van Amir Reza Koohestani: in 2004 was Koohestani dé revelatie van het Festival met een aangrijpend verhaal over liefde in troebele (Iraanse) tijden. Tien jaar later kijkt hij terug op de situatie toen en de gevolgen nu.

(7-10 mei, Théâtre national)

En voor de liefhebbers van subtiel en speels experiment: Alma Söderberg en Hendrik Willekens scheppen in 'Idioter' een ritme waarin klank, beeld, beweging en stem samen iets unieks tot stand brengen. (4-11 mei, Beursschouwburg)

www.kfda.be