Direct naar artikelinhoud

Scholen gooien meer leerlingen buiten

Vlaamse en Brusselse scholen hebben in twee jaar tijd 40 procent meer leerlingen buitengezet. Een gevolg van het toenemend aantal jongeren met gedragsproblemen, maar ook van ongeduldige scholen. 'Geef die jongeren vooral aandacht.'

Als leerlingen het te bont maken, rest hun school soms nog maar één oplossing: ze buitengooien. "Geen enkele school doet het graag, maar het kan soms niet anders", zegt Inge Van Trimpont, voorzitter van ISC, de CLB-overlegcel van de verschillende onderwijsnetten. "In de meeste gevallen hebben de leerlingen een grens overschreden door bijvoorbeeld agressief te zijn of diefstallen te plegen."

Vorig schooljaar werden in Vlaanderen en Brussel 2.387 leerlingen definitief uitgesloten. Dat zijn er 17 procent meer dan het jaar voordien en 40 procent meer dan twee jaar eerder. Opmerkelijk is dat acht op de tien jongens zijn. "Dat is altijd al zo geweest. Zij hebben ook meer gedragsproblemen en worden misschien iets makkelijker schoolmoe", zegt Van Trimpont. "Maar we moeten jongeren de kans geven te groeien en uit hun fouten te leren. Loslaten mogen we in geen geval."

Voelsprieten

Het groeiende probleem is volgens het CLB vooral te wijten aan de toename van probleemjongeren. Professor Martin Valcke (UGent) wijst ook op het feit dat scholen hun reglementen te strikt interpreteren en te weinig aandacht besteden aan leerprocessen en sociale problemen. Hoe dan ook wordt het de komende jaren zaak om de trend te doorbreken.

"Leerkrachten moeten voldoende aandacht besteden aan hun probleemleerlingen", zegt Van Trimpont. "Jongeren zijn gevoelig voor onderscheid: íédere leerling wil het gevoel hebben dat zijn leerkracht met hem bezig is en samen een weg wil afleggen om uiteindelijk te slagen. Er lopen geen leerkrachten rond die dat niet willen, maar ze moeten het heel bewust doen. Als een leerling achteraan ligt te suffen, dan spreek je na de les beter eens rustig met hem dan hem voor de hele klas aan te pakken. Het zijn de voelsprieten van leerkrachten die de eerste signalen moeten opvangen van mogelijk probleemgedrag."

"Anderzijds moeten scholen ook de ouders zo veel mogelijk betrekken en hen duidelijk maken wat verwacht wordt van hun kind. Dat kan ook helpen om gedragsproblemen te vermijden of niet uit de hand te laten lopen, in samenwerking met onder meer het CLB."