Direct naar artikelinhoud

Doping voor Davos: 'Relationship Science'

Vergeet LinkedIn als je in Davos toegang wilt krijgen tot de economische en politieke wereldtop. Om te scoren in het Zwitserse dorp, waar morgen het World Economic Forum begint, moet je toegang krijgen tot de echte netwerken. Met de app Relationship Science kun je die toegang kopen.

Als je 100 procent zeker wilt zijn van een uitnodiging voor het World Economic Forum in Davos, dat vanaf morgen tot en met vrijdag plaatsvindt in het Zwitserse Davos, moet je al een nationale regering leiden. Gewone stervelingen - zeg maar CEO's van multinationals - betalen minstens enkele tienduizenden euro's voor een ticket. Zo'n kleine tweeduizend zakenlieden hebben dat ervoor over. Ook de Vlaamse regering betaalt cash om het zwaarbeveiligde Zwitserse bergdorp te mogen bezoeken.

Deze week in Davos geraken is nog maar de eerste stap, daar begint het netwerken pas. Als je vertrouwt op gratis apps als Facebook of LinkedIn om contact te leggen, ben je eraan voor de moeite: de absolute toppers blijven liever weg van social media of laten hun account beheren door medewerkers.

Gigantische kluwen

Je kunt vertrouwen op het toeval, maar je kunt het toeval ook een handje helpen. Bijvoorbeeld door je in te schrijven op Relationship Science. Die database is géén sociaal netwerk voor de elite, maar brengt het netwerk rond die elite in kaart.

De New Yorkse bankier Neal Goldman richtte Relationship Science (RelSci) in 2010 op. Twee jaar lang zwoegden 700 researchers aan een database die enkel de invloedrijkste netwerkers bevatte. Precies doordat Goldman gebruikmaakte van die gegevens harkte RelSci 119 miljoen dollar (97 miljoen euro) aan investeringen binnen. Toen het in 2013 zijn diensten begon te verkopen, werd het 'LinkedIn op steroïden' of 'LinkedIn voor de 1 procent' genoemd.

Goldman wijst die vergelijking af, want LinkedIn is een sociaal netwerk waarbij gebruikers zelf contacten leggen en informatie aanreiken. LinkedIn probeert honderden miljoenen professionals te verbinden, waardoor het één gigantisch kluwen wordt, zonder enige structuur.

RelSci doet het helemaal anders. Wie wordt opgenomen in de database, kiest daar niet voor, maar heeft voldoende gewicht om erin te belanden, of hij dat nu wil of niet. Denk aan Larry Page van Google of Jeff Bezos van Amazon.

Ondertussen bevat het bestand ruim 4 miljoen namen. Op basis van openbare bronnen tekenen de researchers het netwerk rond die influencers uit. Het gaat dan niet enkel over professionele netwerken, maar evengoed over familiebanden, politieke relaties en liefdadigheidsinstellingen. RelSci biedt een uitgewerkt profiel van de absolute hotshots aan en verdient daar geld mee. Wat de app níét aanbiedt, zijn contactgegevens.

Wat ben je er dan mee? Wel, laat ons veronderstellen dat je als Vlaams ondernemer rondloopt in Davos en dat je een zakendeal wilt sluiten met Larry Page - je weet maar nooit. RelSci zal het hele netwerk rond de Google-oprichter blootleggen en aangeven welke verhoudingen sterk zijn en welke zwak. De app zal vervolgens suggereren wat de kortste weg is om in contact te komen met Page, vaak een gemeenschappelijke kennis.

Goed mogelijk dat dat Alexander De Croo (Open Vld) is, die geen onbekende is voor Vlaamse ondernemers, die als minister van Digitale Agenda ooit wel eens in contact zal zijn gekomen met Google en die eveneens rondloopt op Davos. Bingo?

Plaspauze

Als je het goed aanpakt: bingo. Het is aan de gebruiker om voldoende sociale elegantie aan de dag te leggen om de rauwe data van RelSci te exploiteren. Je moet zelf contactpersonen overtuigen om jou te introduceren, en dan moet je hopen dat zij genoeg gewicht in de schaal kunnen leggen. RelSci bespaart je dagen googelen, rondbellen en archieven uitpluizen, en daar betaal je als particuliere klant 3.000 dollar (2.454 euro) per jaar voor. Bedrijven betalen minstens 7.361 euro.

Onder de klanten van RelSci zitten niet enkel grote firma's en advocatenkantoren, maar eveneens Amerikaanse universiteiten als Berkeley en Harvard. Ook non-profitorganisaties maken van de dienst gebruik om sponsors te zoeken.

Op de website van RelSci getuigt een anonieme klant hoe hij soms interessante mensen ontmoet en snel een 'plaspauze' inlast om hun achtergrond te checken, waarna hij de namen van gemeenschappelijke kennissen kan droppen.

Voor mensen die nooit op Davos zullen geraken en niet de moeite nemen om een bedrijf, organisatie of regering te leiden, biedt RelSci een gratis dienst aan: News & Alerts. Die houdt je op de hoogte over de onderwerpen die jou interesseren.