Direct naar artikelinhoud

Telenet koopt winkels van BelCompany

Het Mechelse telecombedrijf Telenet neemt de winkels en verkooppunten van BelCompany in België over van de Nederlandse Macintosh Retail Group. Telenet betaalt 6 miljoen euro voor de aanbieder van mobiele telecomproducten en aanverwante producten.

De transactie omvat een 65-tal BelCompanywinkels en verkooppunten in België, en ook het hoofdkantoor in Mechelen. “De medewerkers in de betreffende winkels en op het hoofdkantoor zullen met behoud van hun arbeidsvoorwaarden naar Telenet overgaan”, luidt het. Het gaat om een tweehonderdtal mensen.De vijftien Discovery Stores die BelCompany uitbaat, zijn geen onderdeel van de overeenkomst en ook de Nederlandse BelCompanywinkels blijven bij Macintosh.“De winkels van BelCompany bevinden zich op de beste locaties in alle (middel)grote steden en staan dus dicht bij de klant”, stelt Telenet. BelCompany België zal bij Telenet terechtkomen in een aparte juridische entiteit en het management blijft behouden.“Het BelCompanynetwerk is zeer goed gepositioneerd en complementair met ons huidige verdelersnetwerk”, zegt Duco Sickinghe, de CEO van Telenet. Hij voegt eraan toe dat de transactie geen materiële impact zal hebben op het geconsolideerd resultaat van Telenet. Het bedrijf verwacht “door verdere synergie een aantal belangrijke voordelen te kunnen realiseren”.Bij de bekendmaking van haar jaarresultaten had Macintosh Retail Group gesproken van een “ingrijpend herstelplan” voor haar Belgische BelCompanywinkels. Daarbij was ook sprake van winkelsluitingen, maar uiteindelijk wordt dus geopteerd voor een verkoop. “We hebben geconcludeerd dat er voor BelCompany België binnen Telenet aanzienlijk meer groeimogelijkheden zijn. Daarbij speelt een rol dat het nauwelijks mogelijk is om de Belgische activiteiten te ondersteunen vanuit het goed renderende BelCompany Nederland”, zegt Frank De Moor, de CEO van Macintosh Retail Group.De Nederlanders zijn nog in België aanwezig met winkelformules als Brantano, Scapino en Kwantum.Telenet heeft ook beslist om de overname van het contactcenter van Sitel in Geel dan weer niet voort te zetten. De telecomgroep was sinds begin april in gesprekken met Sitel. Telenet heeft al langer de ambitie om meer callcenteractiviteiten in eigen huis te nemen. Zo heeft Telenet al een callcenter geopend in Aalst met een vijftigtal medewerkers en volgt deze zomer een callcenter in Sint-Truiden met een negentigtal personeelsleden. Ook in de hoofdzetel van Telenet in Mechelen is er een callcenter.