Europa dwingt online verkoopsplatforms tot meer transparantie

© REUTERS

Verkoopsplatforms en websites die producten vergelijken moeten meer open kaart spelen over de ranking van hun aanbod. Dat is één van de gevolgen van een nieuwe richtlijn over online consumentenbescherming die het Europees Parlement woensdag in Straatsburg heeft goedgekeurd.

De richtlijn verplicht online marktplaatsen en vergelijkingsdiensten, zoals Amazon, eBay, AirBnb en Skyscanner, om info te verschaffen over de parameters die de plaats van de producten in de rangschikking bepalen wanneer een consument een zoekopdracht ingeeft. Ze moeten daarbij ook aangeven wanneer een producent heeft betaald voor een lucratieve plaats. “Die transparantie zal de consument beter beschermen en vooral het vertrouwen bij online aankopen vergroten”, licht Anneleen Van Bossuyt (N-VA) toe.

Daarnaast moet de consument ook weten wie het product precies verkoopt: een handelaar, een particulier of het online platform zelf. Tenslotte verwacht de Europese Unie van deze sites meer transparantie over online reviews van producten en kortingen. Zo worden valse reviews verboden en moet bij kortingen ook de referentieprijs aangeduid worden. Dat is de laagste prijs die in de 30 dagen voordien voor datzelfde product gevraagd werd.

Van Bossuyt wijst erop dat de richtlijn ook de problematiek rond festivaltickets aanpakt. Het omzeilen van ticketlimieten door bepaalde software om de tickets vervolgens aan woekerprijzen door te verkopen, zal niet langer kunnen. “Valse kortingen komen maar al te vaak voor. Het is een heel sluwe manier om klanten om de tuin te leiden, een subtiele vorm van oplichterij. Het is goed dat hier op Europees niveau eindelijk paal en perk wordt aan gesteld.”

Kathleen Van Brempt (sp.a) wijst erop dat de richtlijn ook komaf maakt met zogenaamde producten van “duale kwaliteit”. “Het gaat meestal over voedingsproducten, waar in sommige lidstaten ingrediënten van een minderwaardige kwaliteit in verwerkt worden. Zo zal een Tsjech in zijn fishsticks zeven procent minder vis aantreffen dan een Duitser voor exact hetzelfde product. “We tolereren niet meer dat er tweederangseuropeanen zijn die het met minderwaardige producten moeten stellen.”

De richtlijn bevat stevige boetes voor wie consumenten bewust om de tuin leidt. Voor wijdverspreide inbreuken die consumenten in verschillende lidstaten treffen, riskeren handelaars boetes van minstens vier procent van hun jaarlijkse omzet. Is de omzet van de vorige jaargang nog niet bekend, dan kan een boete van twee miljoen euro opgelegd worden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen