“Leegloop dreigt op Zaventem als vliegwet niet nú komt”

© BELGA

Arnaud Feist, de grote baas van Brussels Airport, haalt hard uit naar federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Die aarzelt te lang met de vliegwet. “Over enkele weken moét er een oplossing zijn. Anders dreigt er op Zaventem een leegloop van vliegtuigmaatschappijen.”

Wim Brillouet

De vliegwet is een van de politiek meest beladen dossiers. De wet bepaalt de vliegroutes en beslist over welke delen van Vlaanderen en Brussel er vliegtuigen landen en opstijgen. En dus ook welke delen van het land de meeste lawaaihinder over zich heen krijgen.

“Voor een oplossing voor de vliegwet tel ik niet in jaren, maar in weken. Duidelijkheid is écht dringend. In het belang van de omwonenden, de luchthaven en de vliegtuigmaatschappijen”, stelt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “Nu veranderen de vliegroutes om de drie maanden. Dat is niet werkbaar. De vliegtuigmaatschappijen zijn die onzekerheid beu.”

De ergernis is al heel concreet. “Saudi Airlines Cargo is zo goed als weg, dat was in 2010 nog een van onze grootste klanten. ­Singapore Cargo is nog maar twintig procent zo groot als acht jaar geleden. En er dreigt nog een grote klant te vertrekken. Niet alleen ­cargovluchten, ook passagiersvluchten dreigen we te verliezen”, zegt Feist.

© AP

Noodkreet

Van een deadline wil bevoegd minister Bellot niet weten. “We werken in alle discretie voort en gaan voor een globale oplossing. Het dossier is nu in zeven componenten opgedeeld: van economie tot milieu en we zoeken voor elk deel de beste oplossing. Pas als die er is, stappen we naar de gewesten en het ­parlement”, stelt Bellot.

“Timing is essentieel”, zegt Feist. “Als dit nog maanden gaat duren, is dat een probleem. Na de zomer van 2017 zijn we al in precampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dan verwacht ik helemaal geen ­beslissingen meer.”

In september liet werkgeversorganisatie Voka zich ook al kritisch uit over het gebrek aan een vliegwet. De luchthaven van Zaventem is goed voor 60.000 directe en indirecte jobs. “Die komen in gevaar”, klonk het toen.

Vijf keer zoveel boetes

De noodkreet van Brussels Airport heeft veel te maken met 1 januari: vanaf dan gaat het Brussels Gewest de tolerantiemarge afschaffen voor vluchten die de geluidsnormen overtreden. De impact is enorm voor luchtvaartmaatschappijen. Vorig jaar waren er al 1.300 boetes voor te luide vliegtuigen. Als de tolerantiemarge verdwijnt, kan dat oplopen tot 7.200, vijf keer zoveel. Eén zo’n boete kan 62.000 euro bedragen, per vlucht. “Je kan je inbeelden dat een piloot dan niet gaat opstijgen en dat luchtvaartmaatschappijen niet happig gaan zijn om hier te blijven”, zegt Feist.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen