Boeing moet 210 bestellingen uit de boeken halen

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft een aanzienlijk pakket bestellingen uit zijn orderboek moeten schrappen. Dat heeft de onderneming aangekondigd. De beslissing is naar eigen zeggen genomen omwille van twijfels over de kredietwaardigheid van een klant. Door die ingreep heeft de vliegtuigbouwer ook bij zijn financiële divisie Boeing Capital een waardevermindering geboekt.

Het Amerikaanse concern deed geen verdere uitspraken over de klant die Boeing tot de maatregel had gedwongen. Waarnemers leggen echter een link met de Indiase maatschappij Jet Airways, die recent zijn operaties heeft moeten stopzetten.

Negatieve orderbalans

In totaal heeft Boeing zijn orderboek met 210 bestellingen verminderd. Door die beslissing kwam de vliegtuigbouwer eind maart uit een negatieve orderbalans van 119 eenheden, ondanks een sterke vraag van Europese en Aziatische maatschappijen naar wide-body vliegtuigen.

Het Amerikaanse concern boekte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 22,9 miljard dollar. Dat betekende een daling met 2 procent tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar. Ook de nettowinst van de Amerikaanse vliegtuigconstructeur viel met 13 procent terug tot een bedrag van 2,15 miljard dollar.

Boeing leverde tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 149 toestellen af. Dat betekende een daling met ruim 19 procent tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar. De achteruitgang is te wijten aan de opschorting van de leveringen van het type 737 Max, dat op amper vijf maanden tijd bij twee fatale crashes betrokken is geraakt.

Die problemen met het toestel zouden de onderneming al een extra kost van 1 miljard dollar hebben opgeleverd. Na de tweede crash heeft Boeing de leveringen van de 737 Max tijdelijk opgeschort. Ook het productieniveau van het type is verlaagd.

De constructeur maakte verder gewag van kosten voor een herziening van de trainingprogramma’s voor de piloten die met het type moeten vliegen. Ook is er sprake van investeringen om de vliegtuigen met een aangepaste software uit te rusten. De crashes zijn vermoedelijk te wijten geweest aan een fout in de software.

Chief executive

Het bedrijf zegt zware investeringen te doen om de veiligheidsproblemen op te lossen. Onder meer werden meer dan honderddertig testvluchten met het toestel uitgevoerd. De aangepaste software zal aan de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA) moeten worden voorgelegd. Pas daarna kan het vliegtuig opnieuw in dienst worden genomen.

Inmiddels heeft een consulent de aandeelhouders van Boeing geadviseerd om de functies van voorzitter en chief executive in de toekomst uit elkaar te halen. Op dit ogenblik neemt topman Dennis Muilenberg beide taken op zich.

“Een dergelijke dubbelrol zou niet mogelijk mogen zijn,” aldus Pensions & Investment Research Consultants (PIRC). “Deze combinatie leidt tot een concentratie van macht die voor de onderneming bijzonder schadelijk kan zijn.”

Meer