Het einde van eigendom: bezit maakt plaats voor gebruik

De abonnementseconomie tekent het begin van een nieuw tijdperk. Consumenten verkiezen toegang tot een reeks goederen en diensten te hebben, eerder dan dat ze die goederen kopen.

Dat heeft grote gevolgen voor de consumptie in het algemeen en marktplaatsen in het bijzonder. De beste voorbeelden zijn Netflix, dat de voorkeur krijgt op het kopen van films. Spotify dat de voorkeur krijgt op een cd-verzameling. Of Apple News, dat het krantenabonnement wil vervangen. Maar er zitten ook andere kapers op de kust. Het Amerikaanse autoverhuurbedrijf Enterprise lanceert een abonnementsformules. Dan zijn er ook Zipcar of Rent-the-Runway, dat toelaat onbeperkt designerkledij te huren voor een prijsje.

Abonnementsformules: +300% op 7 jaar tijd

Uit een internationaal onderzoek van Harris Poll in 12 landen blijkt dat abonnementsformules grote delen van de globale economie transformeren. Dat gebeurt in sectoren gaande van voedingswaren tot transport. De voorbije 7 jaar hebben abonnementsformules in Noord-Amerika, Europa en Azië hun inkomsten met 300% zien stijgen.

Andere interessante cijfers:

  • 71% van de ondervraagde volwassenen heeft een of meerdere abonnementen. Vijf jaar geleden was dat nog 53%. 26% heeft zelfs drie of meer abonnementen, vergeleken met 14% vijf jaar geleden.
  • 74% denkt dat mensen in de toekomst meer abonnementen zullen hebben en minder fysieke geoderen zullen bezitten.  
  • 70% denkt dat zulke abonnementen op geoderen en diensten mensen bevrijdt van eigendom en bijbehorend onderhoud, last en waardevermindering.
  • 68% vindt dat status niet langer wordt bepaald door wat men heeft. 57% van de deelnemers zegt dat ze graag minder ‘spullen’ zouden bezitten.

Bezit bepaalt niet langer status

Het lijkt er dus op dat bezit gekoppeld aan de notie van rijkdom, status en succes minder belangrijk wordt. Eigendom gaat er op achteruit, terwijl het gebruik stijgt, blijkt uit het onderzoek. Mensen bezitten minder auto’s, maar rijden meer kilometers. Mensen bezitten minder muziek, maar luisteren naar meer liedjes, etc.

Dat heeft belangrijke gevolgen voor de arbeidsmarkt, die steeds meer mensen naar de dienstensector ziet verkassen. Er zijn ook gevolgen voor de economie. Wat gebeurt er met parkings en parkeerplaatsen in grote steden wanneer bijna niemand daar straks nog een wagen heeft? Hetzelfde geldt voor kantoren en bureaus, wanneer die worden vervangen door ruimtes waar bureaus ter beschikking worden gesteld wanneer er vraag naar is. En wat met de tijd die vrijkomt die je normaal in de supermarkt spendeert omdat Amazon of een andere bedrijf je bestelling aan huis bezorgt?

Meer