Waarom verkoopt de elektrische wagen zoveel beter in Nederland?

In Amsterdam zijn er 4.000 publieke laadpalen © Hollandse Hoogte / Patrick Post

In Nederland is 1 op de 20 nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch aangedreven. Onze noorderburen slaagden erin om het aandeel van dit segment in een jaar tijd te verdrievoudigen. België lijkt nog niet klaar voor vergelijkbare cijfers, al is er beterschap op komst.

Leo van den Berg

Mede door krachtige fiscale steunmaatregelen, een ruim netwerk van publieke laadpalen en een sterk gegroeid aanbod is in Nederland de verkoop van elektrische auto’s fors toegenomen. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aantal verkochte elektrische voertuigen er het afgelopen jaar verdrievoudigde tot bijna 25.000. Dat is 5,5 procent van alle nieuw verkochte auto’s in 2018.

In vergelijking met vijf jaar geleden is in Nederland het aandeel nieuwe elektrische wagens zelfs negen keer zo groot. In 2013 schommelde dat aandeel in Nederland op ongeveer 0,6%. Dat percentage is identiek aan het Belgische aandeel verkochte elektrische auto’s in 2018. Uitgesplitst naar gewest deed Vlaanderen met 0,8% ietwat beter en bleef Wallonië achter met 0,4%.

De eerste kwartaalcijfers van dit jaar tonen beterschap aan in ons land. In de eerste drie maanden van 2019 kwam het landelijke aandeel verkochte elektrische wagens op 1,4% te liggen. Volgens Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac is die stijging vooral te danken aan de recente komst van de Tesla Model 3 en het succes van de Nissan Leaf.

Ook belangrijk: de verkoop van elektrische wagens valt dit jaar wat terug in Nederland. Dit komt mede doordat de belastingregels er op 1 januari zijn veranderd, waardoor dure e-auto’s iets minder aantrekkelijk zijn geworden, zo schreef de Volkskrant eerder dit jaar.

Gratis parkeren

Volgens Kaesemans hinkt België nog te ver achterop bij Nederland om vergelijkbare sprongen te maken. ‘De fiscale aanmoedigingen om elektrisch te rijden zijn daar een stuk pittiger en het concept wordt er veel enthousiaster omarmd. Ik geef altijd maar de vergelijking dat er in Brussel welgeteld vier publieke laadpalen zijn, terwijl dat aantal in Amsterdam op vierduizend ligt.’

Zeker in vergelijking met een land als Noorwegen heeft België volgens Kaesemans nog een flinke weg te gaan. Vorig jaar was één op de drie verkochte auto’s daar elektrisch aangedreven. ‘In Noorwegen kunnen mensen met een elektrische auto gratis met de ferry varen, mogen ze gebruikmaken van de busstroken en hoeven ze niet betalend te parkeren. Het laat zich raden dat constructeurs liever hun wagens in dergelijke landen verkopen.’