Brussels viaduct Herrmann-Debroux wordt afgebroken en maakt plaats voor stadsboulevard

Het Hermann-Debrouxviaduct, een relikwie uit de jaren zeventig © Photo News

Na jaren van discussie heeft de Brusselse regering donderdag besloten om het Herrmann-Debrouxviaduct aan de E411, een belangrijke invalsweg in het oosten van Brussel, met de grond gelijk te maken. Dat meldt Bruzz.

pvm

Het Herrmann-Debrouxviaduct, dat E411 tussen Luxemburg en Namen verbindt met de Brusselse gemeenten Etterbeek en Elsene en waarover elke dag 35.000 wagens rijden, moet een ‘stadsboulevard’ worden, net als die andere stadssnelwegen die Brussel vandaag nog heeft.

Om die reden besloot de Brusselse regering donderdag om het Richtplan van Aanleg (RPA) te wijzigen, zodat de afbraak van het viaduct mogelijk wordt.

Dat het bouwwerk een roemloos einde stond te wachten, komt niet onverwacht. Er was eerder al overeenstemming binnen de Brusselse regering bereikt dat het viaduct, gebouwd in de jaren zeventig, op termijn plaats zou moeten maken voor een brede stadsboulevard waarop ook plaats is voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Bovendien lijdt de constructie al jarenlang aan betonrot en werden vraagtekens geplaatst bij de stabiliteit.

Niet terug te draaien

Het is nog niet duidelijk wanneer de afbraak zal beginnen. Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) maakt zich in Le Soir echter sterk dat het besluit niet zal kunnen worden teruggedraaid door een volgende regering. Bovendien wordt het plan ook gesteund door Didier Gosuin (DéFI), de burgemeester van Oudergem, op wiens grondgebied het viaduct staat. ‘Hoe eerder dat ding tegen de vlakte ligt, hoe beter’, zegt hij tegen L’Echo. ‘Waarschijnlijk maak ik het niet meer mee als politicus, maar hopelijk nog wel als inwoner van Oudergem.’

De Brusselse regering nam eerder al de principebeslissing om de A12 en de E40 aan Reyers om te vormen in een stadsboulevard, waarvoor twee rijstroken van die E40 werden geschrapt. Ook de Keizer Karellaan zal worden ‘heruitgevonden’, net zoals er plannen zijn om de autodruk te verminderen op Meiser, Lambermont, Louiza en Sainctelette, ten voordele van voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.