Direct naar artikelinhoud
Luchtverkeersleiders

Wie is Johan Decuyper, de grote baas van Skeyes?

Wie is Johan Decuyper, de grote baas van Skeyes?
Beeld Photo News

Volgens de luchtverkeersleiders bij Skeyes is hij narcistisch en zelfingenomen en staat zijn ego een sociaal akkoord in de weg. Een portret van Johan Decuyper, de baas van het Belgische luchtruim.

Het is niet zeker wat Johan Decuyper afgelopen donderdag het ergst vond: Club Brugge dat naast de titel greep, of de honderd vluchten die geschrapt werden op Zaventem en Charleroi omdat zijn personeelsleden weer eens onaangekondigd het werk neerlegden. De man die sinds 2013 gedelegeerd bestuurder is van Skeyes pikt geregeld een match mee in het Jan Breydelstadion.

Decuyper bouwde lange tijd anoniem aan zijn carrière. Hij begon als ingenieur-informaticus bij IBM en stapte begin jaren 90 over naar de Nationale Bank, waar hij opklom binnen de afdeling statistiek. Na zestien jaar plukte toenmalig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) hem in 2008 weg om kabinetschef te worden. De twee kenden elkaar uit Denderleeuw en deelden hun wortels in de christelijke zuil.

Geslepen vos

Decuyper is de zoon van Hervé Decuyper, die destijds nationaal secretaris van het ACV was. Later trad hij in de voetsporen van zijn vader, toen hij bij de Nationale Bank voorzitter werd van de christelijke kaderledenvakbond LBC. “Ik kom niet uit ‘de beweging’, maar ik sympathiseer ermee”, zei hij in 2015 in Trends. “Ik heb geleerd dat je meer bereikt met empathie dan door met de vuist op tafel te slaan.”

Je zou dus denken dat Decuyper overeenkomt met de vakbonden, maar het omgekeerde is waar. Vandaag is hij de grote vijand van ACV-Transcom, de machtige christelijke vakbond bij Skeyes. “Decuyper is een geslepen vos”, zegt secretaris Kurt Callaerts daarover. “Hij kent zijn weg binnen de vakbond, maar hij misbruikt dat. Zo gaat hij bij de vakbondstop druk zetten. Maar dat werkt averechts. De afdelingen van het ACV werken autonoom.”

Bij de Gilde der Luchtverkeersleiders wordt Decuyper omschreven als narcistisch en zelfingenomen. Hij zou persoonlijk de oorzaak zijn van het sociaal conflict dat al twee jaar aansleept. “Het enige wat ons van een akkoord houdt, is het ego van de CEO.” Bij de socialistische vakbond ACOD valt dan weer te horen dat de Gilde uit is op het ontslag van de topman, ongeacht wat hij zegt of doet. Ze zouden een oude rekening willen vereffenen.

‘Een echte ingenieur’

“Decuyper luistert wel degelijk naar de eisen die op tafel worden gelegd. Toen we vroegen om de nachtshifts minder zwaar te maken, stelde hij voor om de nachtshift terug te schroeven van tien naar acht uur”, zegt Bart Neyens (ACOD). “Het probleem is dat de andere vakbonden al lang geen oor meer hebben voor de inhoud. En Decuyper laat uiteraard niet met zich sollen. Hij heeft zijn ideeën, en wil die realiseren.”

“Laat ons zeggen dat Johan een echte ingenieur is”, lacht Schouppe. “Zijn IQ is enorm hoog, maar zijn emotionele intelligentie laat het soms afweten. Al is dat nooit kwaadaardig bedoeld.” Het voordeel is dat Decuyper altijd een paar stappen vooruit denkt. “Hij zal nooit op korte termijn iets toegeven als hij weet dat het zijn langetermijnvisie zal bedreigen. Dat is ook de reden waarom hij nu het been stijf houdt.” 

Volgens oud-staatssecretaris Hendrik Bogaert (CD&V), die hem in 2011 aanstelde als kabinetschef, heeft Decuyper wel degelijk zin voor dialoog en overleg. Maar de onredelijke eisen van de luchtverkeersleiders botsen zelfs bij een oud-vakbondsman op een rechtvaardigheidsgevoel, zegt hij. “Op een bepaald moment is het vat af. Als de vakbonden hun monopoliepositie blijven misbruiken, dan begrijp ik dat hij zegt: niet met mij.”

Hartstilstand

Als vriend en vijand het ergens over eens zijn, dan is het dat Decuyper een harde werker is. ’s Ochtends komt hij vaak als eerste aan, en ’s avonds dooft hij als laatste het licht. Al moet hij opletten met zijn gezondheid. In 2010 had de topman een hartstilstand. Was hij op dat moment niet toevallig op de luchthaven, waar hij onmiddellijk gereanimeerd kon worden, dan was hij er nu mogelijk niet meer geweest.

Intussen ruilde hij tennis in voor golf. Op sportieve teambuildings doet hij niet mee, maar reikt hij de prijzen uit. Af en toe kan er wel nog een folietje af. Zoals afgelopen woensdag, toen de vrouwelijke werknemers van Skeyes ter gelegenheid van moederdag hun kroost mochten meebrengen. Tussen het versieren van pannenkoeken en cupcakes door sprong Decuyper met een VR-bril virtueel uit een vliegtuig.

Wat weinigen weten, is dat de dochter van Decuyper in 2016 doodsbedreigingen kreeg in het kader van een sociaal conflict bij Skeyes – toen over de leeftijd waarop de luchtverkeersleiders op disponibiliteit konden gaan. Volgens ingewijden maakte dat een grote indruk op de topman, doorgaans een koele kikker die werk en familie strikt gescheiden houdt. Er loopt nog een juridische procedure.

Gedaan met feesten

Wat velen ook vergeten, is de staat waarin Decuyper het bedrijf in 2013 aantrof. Onder de excentrieke Jean-Claude Tintin (PS) was het bedrijf diep in de rode cijfers gezakt, maar Decuyper sleurde het er weer bovenop. Niet iedereen neemt hem de opgelegde besparingen en hervormingen in dank af. “Onder Tintin waren de vakbonden blij: er kon altijd nog een schepje bovenop”, zegt Bogaert. “Nu is het feest gedaan. Dat vinden sommigen duidelijk niet leuk.”