Direct naar artikelinhoud
DM ZaptGert Late Night

En daar duikt het zakelijk genie Verhulst op. Zonder schaamte gesponsord drinken

Gert Late NightBeeld RV

In DM Zapt zet de tv-redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag schrijft Robin Broos over Gert Late Night.

Gert Verhulst heeft heel goed gekeken naar The Graham Norton Show, de populaire talkshow op BBC. Voor u zich suf piekert waarom: ik heb het niet over de bijzondere uitzendlocatie, het concept van gasten een week in quarantaine te houden of de dialectische intermezzo’s. Wel gaat het om de catering. In Gert Late Night wordt er ongegeneerd gedronken. En, zo wist Norton ons ooit te vertellen: dat is een goed teken. “Als ik wijnglazen op de tafel zie staan, denk ik: goed! Volgens mij is dat een signaal dat ze van plan zijn om zich te vermaken.”

Dat laatste is een absolute sterkhouder van het laatavondprogramma van Verhulst. De gasten op zijn boot Evanna amuseren zich. En dat ligt grotendeels aan de open bar. Alcohol verdringt/verdrinkt eventuele verlegenheid, maakt mensen vrolijk en, niet onbelangrijk, maakt de tongen los. Dat maakt van Gert Late Night niet noodzakelijk een dwingende talkshow, maar wel eentje die lekker wegglijdt.

Lees ook

Lees ook
Beeld Studio Caro

Uw seksmopjes beginnen stilaan geweldig op mijn zenuwen te werken

Het is allicht toeval, maar Norton is net als Verhulst mede-eigenaar van het productiehuis dat al zijn tv-programma’s maakt. Al is de eerste eerder presentator/ondernemer. De tweede blijft vooral zakenman die ook presenteert, omdat hij dat toevallig leuk vindt. Dus, dacht Verhulst: als er dan toch drank moet zijn om een leuke show te verzekeren, kan ik die net zo goed laten sponsoren.

De kuipglazen staan op tafel in Gert Verhulsts boot.Beeld RV/VIER

Om dat te bewijzen, hoeft u niet te wachten op de bedankte partners in de aftiteling. Denk gewoon aan een gezellige avond met vrienden. Enkelen drinken bier, een paar een glas wijn, een enkeling iets sterkers. Zo niet op de boot van Verhulst. Daar zuipt iedereen Martini, in grote kuipglazen waarop het logo altijd netjes de kijker toelacht. En de randgesprekjes met James Cooke gaan nog verder. Wanneer Cooke aan de toog praat met Evy Gruyaert, Bart Peeters of een medium is de met drankflessen gevulde schaal op de achtergrond proportioneel groter dan het hoofd van zijn gast.

De schaal met drankflessen is bijna groter dan het hoofd van Evy Gruyaert.Beeld RV/VIER

Het doet me wat denken aan Pousse-Café, een weekendprogramma van de regionale omroep ROB mid jaren 90. Telkens als menieër Andrei een Leuvens pintje tapte, werd het glas knullig met het logo naar de camera gedraaid. In die tijd gold de regel van het fatsoen. Vandaag geldt het Mediadecreet met specifieke afspraken rond productplaatsing. Zo werd VT4 (het voormalige VIER) al drie keer op de vingers getikt voor overmatige aandacht voor… Martini.

Allicht heeft het vermoutmerk dat gewoon ingecalculeerd. Sinds James Bond zijn shaken not stirred heeft ingeruild voor Hollands bier is er wel wat marketingbudget vrijgekomen. En daar duikt het zakelijk genie Verhulst op. Zonder schaamte gesponsord drinken, en zonder zich af te vragen wie er vanavond nuchter zal blijven. Zijn gasten blijven immers gewoon slapen.

Gert Late Night, om 21.30 uur bij VIER.