Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Empathie? Impliceren? Heel wat hogeschoolstudenten weten niet wat die woorden betekenen

Een student maakt een notitie.Beeld thinkstock

De taalvaardigheid van hogeschoolstudenten daalt. Dat blijkt uit onderzoek van Odisee, zo schrijft De Standaard vandaag. 

Sinds 2012 moeten eerstejaarsstudenten van hogeschool Odisee bij de start van het academiejaar verplicht een taaltest afleggen. Uit de analyse van de taaltest van 8.052 eerstejaarsstudenten tussen 2013 en 2018 blijkt dat de taalvaardigheid van hogeschoolstudenten drastisch achteruitgaat.

“Studenten kunnen onvoldoende de structuur van een tekst bevatten, wat het studeren bemoeilijkt. Daarnaast kunnen de eerstejaarsstudenten steeds moeilijker het onderscheid maken tussen formeel en informeel taalgebruik. Ze weten vaak niet meer wat het verschil is tussen taal in een professionele context en in een chatgesprek”, zegt talenbeleidcoördinator An De Moor.

Afnemende woordenschat

Ook de woordenschat van eerstejaarsstudenten neemt af. “Veel studenten blijken de betekenis van woorden als ‘empathie’ of ‘debiet’ niet te kennen”, zegt De Moor. Vier op de vijf studenten weten bijvoorbeeld niet wat ‘impliceren’ betekent. De Moor noemt de resultaten ‘alarmerend’ omdat er een direct verband is met hun slaagkansen. Volgens De Moor is er in de eindtermen te weinig aandacht voor cognitieve taalvaardigheden.

Volgens Vlaamse minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is de Vlaamse regering zich bewust van het probleem. “Vandaar dat er nieuwe eindtermen zijn gemaakt voor de eerste graad van het secundair onderwijs, met daarbij een grote focus op een goede kennis van het Nederlands”, zegt de CD&V-minister. Momenteel wordt er, samen met experten uit het hoger onderwijs ook gewerkt aan nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad van het secundair. Ook daar zal de focus volgens Crevits liggen op een “goede taalbeheersing”. “Dat moet leiden tot een betere taalbeheersing in het hoger onderwijs.”