Direct naar artikelinhoud
DM Zapt

Rik Daems, blijf met uw donkerblauwe klauwen van mijn favoriete oorwurm

Rik Daems duwt, een verschrikkelijke parodie op de Duitse synth-hit 'Da Da Da'.Beeld RV

In DM Zapt zet de tv-redactie van De Morgen de blik op oneindig. Vandaag schrijft Robin Broos over de campagnespot van Rik Daems.

Kleine spoiler: ik ga hier heel lelijke dingen schrijven over Rik Daems. Dat is niet van mijn gewoonte. Maar soms moet het kwaad bij naam benoemd worden. En om dat te verklaren, moeten we eerst even terugkeren naar 1982.

Dat jaar maakt de Duitse band Trio het fenomenale popnummer-met-lange-titel ‘Da Da Da ich lieb dich nicht du liebst mich nicht aha aha aha’. De catchy beat komt uit de pas uitgebrachte speelgoedsynthesizer Casio VL-1, de minimalistische tekst is opgebouwd uit 84 da’s en 18 aha’s. Wereldwijd zal de single - in Duitse, Engelse en Franse versies - 13 miljoen keer over de toonbank gaan.

‘Da Da Da’ is een oorwurm van het type waar ik erg vrolijk van word. En daar sta ik duidelijk niet alleen mee. Doorheen de decennia duikt de track met regelmaat van de Casio-klok op, vooral in de reclamesector.

Zo klinkt het in 1997 het door de radio van een Volkswagen, bedoeld om de Duitse kwaliteit in de verf te zetten. En in 2012 doet het Franse Citroën het trucje over. ‘Da Da Da’ dient niet om de vriendschapsband met Duitsland aan te halen, wel om te bewijzen dat de jaren tachtig prachtig waren. Enfin, op muzikaal vlak toch.

Tijdens de wereldbeker voetbal in 2006 zorgt Pepsi voor de cover. In een vol stadion wordt het nationale volkslied aangekondigd bij monde van zangeres Christina Aguilera. Alleen, zij zet de Duitse synthpophit in, als ware het de Amerikaanse hymne.

De Duitse supermarkt Interspar begeeft zich in 2008 op glad ijs door de tekst te vervangen. Met ‘Alles Da Da Da’ belooft de keten dat het werkelijk alles in huis heeft. En daar komen ze nog redelijk smaakvol mee weg.

Dooddoeners

Maar dan, 37 jaar later, gaat het anders neutrale België zich moeien. Om te beginnen met de vreselijke spot van - sorry Christian - Mobile Vikings. Dat er 10 gigabyte in hun gsm-pakket zit, is blijkbaar genoeg om van ‘Da Da Da’ nu ‘Da Da Ta’ te maken. Met tenenkrullende rijmelarij, knullige choreografie en meer confetti dan een doorsnee aflevering van De zevende dag. Ik word daar heel erg opstandig van.

Maar het allerergste circuleert op sociale media. Om zijn campercampagne als lijstduwer kracht bij te zetten, heeft ook Rik Daems zich aan een parodie gewaagd. Alleen... Rik is geen Christina. Weg muzikale emotie in de parlando. Weg doeners, maak plaats voor dooddoeners. En natuurlijk met de obligate verwijzing naar golden retriever Happy. Zondag draait dat beest weer overuren, wanneer zijn baasje tussen 8 en 16 uur ‘toevallig’ langs alle Leuvense kiesbureaus wandelt.

Maar goed. Daems duwt. Naar de afgrond als het moet, om Sabena niet te noemen. Allemaal vergeten en vergeven. Maar Rik, alstublieft, blijf met uw donkerblauwe klauwen van mijn favoriete oorwurm. Da da dank.