Direct naar artikelinhoud
School

Weg met de schoolbel: de speeltijd begint als Justin Timberlake zingt

De schoolbel was voor velen te bruusk. Leerlingen hebben nu meer dan een halve minuut de tijd om naar hun rij te gaan.Beeld Wannes Nimmegeers

De leerlingen van basisschool Heilig Hart in Izegem lopen van nu af aan al dansend naar de rij, op muziek van De Smurfen en Justin Timberlake. Almaar vaker vervangen scholen de schelle beltoon door een opgewekt melodietje om het begin of einde van de speeltijd aan te kondigen. “Het werkt veel beter dan een autoritaire bel.”

Om 8.15 uur de soundtrack van Jurassic Park, gevolgd door het Goedemorgenlied. Om 10.10 uur ‘Can’t stop the feeling’ van Justin Timberlake, een kwartiertje later Kinderen voor Kinderen. En de middagpauze start met ‘Back to the Future’. Op vrijdagnamiddag galmt ‘Het is weer weekend’ door de boxen, een bewerking van ‘I Got a Feeling’ van The Black Eyed Peas.

“Allemaal dansbare liedjes die de kinderen vrolijk maken”, zegt Tommy Van Steenwinkel, directeur van basisschool Heilig Hart in Izegem. Daar rinkelt voortaan geen traditionele schoolbel meer, maar doet een muziekinstallatie het werk. Het idee komt overgewaaid uit Finland waar ze al een tiental jaar muziek gebruiken als alternatief voor de bel. “Toen ik op een dag merkte dat de bel kapot was, ben ik op zoek gegaan naar iets anders.” 

En dus is de directeur ook een beetje dj: hij kiest zelf de liedjes en kan het hele boeltje eigenhandig bedienen. Bijvoorbeeld in schoolvakanties, dan schakelt hij de luidsprekers van thuis uit. En daar is meteen het eerste voordeel: blije buren. Zij klagen niet langer dat het gerinkel hun namiddagje zonnen verstoort.

Rustgevend

Nog belangrijker dan blije buren, zijn blije leerlingen natuurlijk. “Ze worden er merkbaar gelukkiger van”, zegt de directeur. “Ze lopen al dansend naar de rij. En als de muziek stopt zijn ze ook meteen stil. Dat is een groot verschil met de vroegere schoolbel, toen het er chaotischer aan toe ging. Vroeger duurde het ook langer eer ze in de rij stonden, nu gaat het precies vanzelf.”

 Dat zegt ook Jacques Dhondt, directeur van basisschool De Regenboog in Zingem waar de schoolbel nu al bijna twee jaar is afgeschaft. “De leerkrachten moeten veel minder vaak hun stem verheffen. De muziek werkt echt rustgevend.” De kinderen hebben er nu 35 à 45 seconden de tijd om in de rij te staan, tot het einde van een liedje. 

“En de muziek geeft leerlingen ook structuur: ze weten perfect wanneer de kleuters speeltijd hebben of wanneer het aan de lagere school is. Daarom veranderen we de liedjes ook nooit.” Bovendien spring je geen meter in de lucht meer wanneer boven je hoofd plots een hels lawaai klinkt. “Ook leerkrachten varen er dus goed bij.”

Goedkoop is het niet - zo’n 7.000 euro. In Zingem moest het idee daarom een tijdje in de koelkast. Al klinkt daar soms toch nog de bel. “Zo’n echte ouderwetse, eentje met een houden handvat”, lacht directeur Dhondt. “Die durven we nog eens boven te halen om de kinderen in groepjes de refter te laten binnengaan.” 

Experten juichen het idee alvast toe, maar raden aan om te variëren in muziekkeuze en ook eens klassiek of opera door de boxen te knallen. “Muziek doet zoveel goed bij kinderen”, zegt kinderpsychologe Marijke Bisschop. “Het maakt het niet rommeliger of chaotischer. En het doel blijft hetzelfde: gewoon op tijd in de rij staan. Zeg nu zelf: ’s ochtends hoor je toch ook liever wat muziek dan het irritante gepiep van een wekker?”