Waarom de plussize markt voor mannen maar niet van de grond komt
Voor vrouwen met een grotere maat was het jarenlang haast onmogelijk leuke kleren te vinden. Maar dat is ondertussen wel anders. In 2016 werd de plussize kledingmarkt voor vrouwen nog geschat op 20 miljard euro en dat is ondertussen wellicht nog een pak meer. Voor mannen ligt dat helemaal anders, hoe komt dat?
1 op de 2 Belgen is te zwaar en bij 33% is sprake van echt overgewicht. Met 56,4% ten opzichte van 47,8% doen mannen het een stuk slechter dan vrouwen. Gemiddeld zijn er ook meer mannen obees (BMI +30) dan vrouwen (18,8% tegenover 16,8%). Ook voor de rest van de (westerse) wereld liggen de cijfers in dezelfde lijn. Dat is uiteraard in de eerste plaats problematisch voor mensen hun gezondheid, maar daarnaast maakt het ook shoppen een pak lastiger aangezien modemerken toch nog steeds veelal voor dunne mensen kleren ontwerpen.
Voor vrouwen is er op dat vlak al een aantal jaar het een en ander aan het veranderen. Steeds meer merken zetten in op dames met een grotere maat, volle modellen schitteren op de covers van tijdschriften en Instagram en Facebook staan vol posts over body positivity en fat pride. En hoewel er nog steeds heel wat werk aan de winkel is – daarover kon je hier al meer lezen – is de situatie tenminste niet meer exact hetzelfde als 5 jaar geleden. Dat ligt bij mannen met een grote kledingmaat wel anders. De (mode)wereld lijkt er geen enkele interesse in te hebben, ondanks het feit dat steeds meer mannen wel degelijk een grote maat hebben én tegelijkertijd ook met mode bezig zijn.
Modeontwerper Brandon Coates vertelt aan Fashionista dat de schuld volgens hem deels bij heren zelf ligt. “Vrouwen hokken samen en zeggen: ‘dit is wat ik wil’. Het is meer een collectieve inspanning. Mannen hebben het nog steeds moeilijk om zich te verwoorden in dit debat. Ze praten er onderling ook veel minder over met elkaar.” Coates werkte tijdlang voor het plussize vrouwenmerk Monif C. voor hij zijn eigen plussize merk voor heren oprichtte: Brandon Kyle. Met zijn eigen bedrijf hoopt hij het gesprek over mode voor mannen met een grotere maat vooral bij de heren zelf op gang te trekken. “Net ook omdat ze geen voorbeelden hebben als curvy vrouwelijke modellen zoals Ashley Graham en Tess Holliday die een lans breken voor plussize dames.”
Plussize model en blogger Kelvin Davis vertelt dat ook veel te maken heeft met de missconceptie die veel mensen hebben over zwaardere mannen. “Mensen denken nogal snel dat wanneer een man dik is, dat hij lui is en niet geeft om hoe hij eruitziet. Om stijl zullen ze al wel helemaal niet geven. En dat leeft ook onder mannen zelf. Als je erom zou geven, zou je wel op dieet gaan of gaan sporten, toch? Door dat stigma wordt er niet over gesproken, waardoor merken ook niet het gevoel krijgen dat er nood is aan meer leuke kleren voor mannen,” aldus Davis.
Want waar grote ketens als Mango, H&M, New Look en Monki al een tijdlang inzetten op dames met een grotere maat, blijft het aanbod voor heren met een maat meer beperkt. In Amerika zijn er al wat meer initiatieven, in Europa blijft het voorlopig bijzonder stil. Al zetten online retailers als ASOS en Fashion Nova sinds kort ook wel voorzichtig in op plussize mannen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM3
PORTRET. De koning van de kleuren, patronen en borduursels stopt ermee. Dries Van Noten (65): van kleermakerszoon tot miljonair
-
Strandfestival WECANDANCE slaat nieuwe richting in met thema voor 2024. “Zelfexpressie staat centraal”
Het is nog lang geen zomer, en toch kondigt WECANDANCE al haar thema voor 2024 aan. Het populaire strandfestival dompelt haar bezoekers elk jaar onder in een nieuwe wereld, en dit jaar moet dat een ‘verlichtende’ ervaring worden. -
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
Een tool die je in één ‘swipe’ een perfecte smokey eye laat zetten: dat klinkt erg handig, maar ook... te mooi om waar te zijn? Onze beautyredactrice Sophie doet de test. De foto’s op de website doen dromen, de prijs van nog geen twee euro des te meer. Maar werkt het speciale borsteltje ook echt? -
-
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
-
Geen modellen, wel echte vrouwen in nieuwe lingerie van PrimaDonna. “Misschien helpt dit om mezelf graag te zien”
Voor de derde keer op rij lanceert Belgisch lingeriemerk PrimaDonna een nieuwe collectie gepresenteerd door hun fans. Geen modellen dus, maar echte vrouwen met rondingen. Voluit in de schrijnwerpers, voor het eerst. “Eerst had ik wel twijfels.” -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
Grote sterren geven de haarstijl die jongeren haten, maar dertigers koesteren weer een kans. “Het ziet er mysterieus uit”
-
Amper 7 euro en prachtig bij mensen met deze kleur ogen: burgundy mascara is nu superpopulair
Met miljoenen views en talloze lovende recensies is burgundy - ofwel bordeauxrode mascara - de nieuwste beautysensatie op sociale media. En daar zijn goede redenen voor. “Het is dé perfecte mascara voor mensen met deze kleur ogen.” Maar hoe shop je de beste (burgundy) mascara voor jezelf? Beautyredactrice Sophie Vereycken geeft advies. -
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
Wil je je gasten trakteren op een heerlijke paasbrunch? Of heb je deze vakantie gewoon eindelijk tijd om terug meer ‘homemade’ aan je maaltijden toe te voegen in plaats van het noodgedwongen ‘kant-en-klaar’? Een kookboek komt dan wellicht goed van pas. HLN Shop ging op koopjesjacht en kwam terug met vier smakelijke titels voor een klein(er) prijsje. -
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFemke Hermans
Chris Vandeneede
Patrick de meersman
kris deka
Erwin De Vilder