Jaar na lancering: ‘cash for car’-regeling slaat niet aan
Het 'cash for car'-systeem, waarmee Belgen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een nettovergoeding tot 700 euro netto per maand, heeft weinig succes. Een jaar na de lancering hebben amper mensen er gebruik van gemaakt, schrijven De Tijd en L'Echo vandaag.
Bij hr-dienstverlener SD Worx, die 24.000 bedrijven met bedrijfswagens begeleidt, telde men midden maart 142 werknemers die het systeem gebruiken. Bij concurrent Acerta koos slechts een op de 1.000 werknemers met een bedrijfswagen voor een mobiliteisvergoeding.
Mobiliteitsbudget
Volgens experts maakt het mobiliteitsbudget het systeem van 'cash for car' grotendeels overbodig. Via dat nieuwe systeem kunnen werknemers hun bedrijfswagen ook volledig in cash laten uitbetalen. "Het is redelijk uitzonderlijk dat 'cash for car' voor de werknemer voordeliger is dan het mobiliteitsbudget", zegt Dirk Wijns van Acerta in De Tijd.
SD Worx ziet wel een toekomst voor de regeling. Dat kende enkel een aarzelende start omdat werkgevers hun mobiliteitsbeleid moesten aanpassen en vaak wachtten tot een bedrijfswagen einde leasecontract was, luidt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM353
België straks het Griekenland aan de Noordzee? Gouverneur Nationale Bank waarschuwt: “Volgende regering moét slecht nieuws brengen”
-
Livios
Tropische tuin van Art en Eline ligt verborgen tussen de weilanden: “De koeien waren onze eerste aankoop”
Schotse hooglanders, schapen, tropische planten, een zitkuil en een zwembad van 14 meter lang. Art en Eline combineren het beste van twee werelden: het rurale karakter van de omgeving en hun woonst (een oude hoeve) met de luxe van nu. Kijk met bouwsite Livios mee binnen in deze unieke Vlaamse tuin. -
PREMIUM
Brusselse MR-kopman Reynders gooit zich in campagne: "Mijn voorkeur blijft centrumrechts"
"Een nieuwe centrumrechtse regering blijft mijn voorkeur, maar dan liefst met meer dan één Franstalige partij", zegt Didier Reynders. Op Ecolo zit de MR-topman echter niet direct te wachten. "De groenen zien het verkeerd: als je mensen en bedrijven mee wil krijgen in de klimaatomslag, moet je niet belasten en bestraffen, maar stimuleren." -
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Mijnenergie
Harde cijfers: nog nooit betaalden energieleveranciers zo weinig voor de stroom van je zonnepanelen
Wrijf je je in de handen wanneer de zonnestralen door je venster priemen? Dan volgt nu een ontnuchterende mededeling: nog nooit betaalde jouw energieleverancier zo weinig voor de stroom van je zonnepanelen die je niet meteen verbruikt. De eigenaar van een doorsnee installatie moet tegen het huidige injectietarief op jaarbasis vrede nemen met 65 euro. Mijnenergie.be wijst de oorzaken aan en duidt hoe je toch meer met je zonnestroom verdient. -
PREMIUM
Mobiliteitsbudget komt er dan toch
-
vacature.com
Elke dag file? Nee, bedankt! Hoe een slechte mobiliteit werkgevers in de problemen brengt
-
Voorstel Reynders: "Laat werknemer kiezen, salariswagen of salarishuis"
-
Personeel dat deelt in winst van bedrijf met kwart gestegen in 5 jaar: al 125.000 werknemers profiteren
Bedrijven laten werknemers steeds vaker en meer deelnemen in de winst. De winstpremie, waarbij werknemers deelnemen in de winsten van hun onderneming, blijkt een succes te zijn, zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) opvroeg bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V). -
vacature.com
Dilemma: vertel ik mijn collega’s hoeveel ik verdien?
We delen lief en leed met elkaar via sociale media, maar over ons loon houden we de lippen meestal stijf op elkaar. Terecht? Of mogen we best wat opener communiceren over wat we verdienen? -
vacature.com
“Het mobiliteitsbudget? Gewoon een extra koterij bij het systeem van de salariswagens”
25 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGhijs Elvan
Ghijs Elvan
SAM Bedfort
Gerry Cle
pipo de clown