De storende waarheid over leveringen per drone

Een kleine 6 jaar geleden maakte Amazonbaas Jeff Bezos in de populaire Amerikaanse talkshow ’60 minutes’ een fascinerende claim. Pakketjes zouden in de toekomst binnen de 30 minuten na bestelling bij klanten worden geleverd. Niet door mensen, maar door een drone. Een absolute game-changer leek in de maak.

Bezos zei toen te verwachten dat deze manier van levering binnen 4 à 5 jaar operationeel zou zijn. ‘De grootste uitdaging wordt de drones zo veilig maken dat ze conform zijn met de FAA-regelgeving’, voegde hij daar verstandig aan toe. De FAA is de Amerikaanse luchtvaartwaakhond Federal Aviation Administration.

Het verschil tussen wat kan en wat mag

Ruim 5 jaar later valt er nog geen drone die goederen komt leveren in de lucht te bespeuren. De vraag is niet of zulke leveringen mogelijk zijn, dan wel of ze moeten worden toegelaten. En net zoals Bezos voorspelde is de FAA nog altijd het grootste (lees: enige) struikelblok. 

Dronetechnologie is op vijf jaar tijd verder geëvolueerd. De Prime Air drone is 1,8 meter breed en beschikt over een grote melkkartonachtige laadruimte waar pakjes in kunnen worden vervoerd. De grote meerderheid van bestellingen bij Amazon komt in aanmerking om per drone te worden vervoerd. Omdat ze voldoende licht zijn. Vraag is of het ooit zo ver komt. 

(JORDAN STEAD / Amazon)

Amazon heeft vorig jaar 28 miljard (25 miljard euro) uitgegeven aan vervoerskosten. Dat was ruwweg een kwart meer dan een jaar eerder. Het bedrijf is in een felle concurrentiestrijd gewikkeld met andere e-retailers om bestellingen steeds sneller bij de klant te brengen. In meer dan 50 Amerikaanse steden levert Amazon je bestelling al binnen de 2 uur.

Sneller en goedkoper, maar…

Indien het bedrijf drones zou mogen inzetten, zouden naast de leveringstijd ook de vervoerskosten aanzienlijk worden teruggedrongen. Geschat wordt dat de kosten van leveringen per drone de helft tot een kwart zouden bedragen van vervoer over de weg.

Tot daar het goede nieuws, want ondanks dat het bedrijf ruim drie jaar geleden zijn eerste, volledig door een drone gerealiseerde, bestelling afleverde, heeft het nog steeds geen toelating van de FAA bekomen om zulke commerciële leveringen te doen.

Een man levert Amazonpakketjes in downtown New York
In steden maakt de drone geen kans

Drones in steden? Nee, bedankt…

De claim dat het bedrijf ‘binnen maanden’ drones zal inzetten om bestellingen bij klanten te brengen wordt dan ook best met een kilo zout genomen.

Drones zouden enkel mogen worden ingezet in gebieden waar zich geen obstakels bevinden. Dat sluit om te beginnen de steden uit waar 100 miljoen klanten van Amazon Prime leven. Dan is er de problematiek van de privacy. Drones zijn uitgerust met camera’s en sensoren. Niet iedereen vindt dat even leuk. Tenslotte kunnen regionale overheden leveringen per drone blokkeren, zelfs als de FAA zijn toelating geeft. De stad San Francisco heeft op die manier de e-scooters verboden, omdat ze te veel overlast produceren.

Zoemende drones die uit de lucht neerdalen zullen niet door iedereen worden geapprecieerd.

Lees hier ook: 21 fascinerende feiten over Amazon

Meer