“Salvator Mundi wordt op een luxejacht bewaard”

Het kunstwerk ‘Salvator Mundi’ bevindt zich momenteel aan boord van het superjacht Serene van de Saudische kroonprins Mohammad Bin Salman. Dat heeft kunstspecialist Kenny Schachter, analist bij Artnet.com, gezegd. Uiteindelijk zou het werk deel moeten uitmaken van de collectie van een nieuw cultureel centrum dat de Saudische regering wil laten bouwen.

De ‘Salvator Mundi’ is een meesterwerk van meer dan vijfhonderd jaar oud. Het is toegeschreven aan de Italiaanse meester Leonardo da Vinci. 

Christie’s

Het werk werd twee jaar geleden op een veiling van Christie’s voor een bedrag van 450 miljoen dollar verkocht. Oorspronkelijk waren over de nieuwe eigenaar geen gegevens bekend, maar al snel wezen waarnemers de Saudische kroonprins Mohammad Bin Salman als koper aan.

De bewaarplaats van het kunstwerk bleef echter compleet geheim. Volgens Kenny Schachter zijn er echter sterke aanwijzingen dat de ‘Salvator Mundi’ zich aan boord van de Serene bevindt.

“De Serene was eind vorige maand gesignaleerd in de Rode Zee,” benadrukt Katya Kazakina, kunstspecialist bij het persbureau Bloomberg. “Het jacht zou zich voor de kust van de Egyptische vakantieplaats Sharm el-Sheikh op het schiereiland Sinaï hebben gevonden.”

“Een dergelijke omgeving lijkt op het eerste gezicht geen aangewezen plek om een kwetsbaar artistiek meesterwerk te bewaren. Het is voor de superrijken echter geen zeldzaamheid om superjachten met dure kunst te decoreren. De Britse ondernemer Joe Lewis, hoofdaandeelhouder van voetbalclub Tottenham Hotspur, hing een werk van Francis Bacon op het benedendek van zijn jacht Aviva. Dat werk was volgens ramingen ongeveer 70 miljoen dollar waard.”

Atelier

Volgens Kenny Schachter zal de ‘Salvator Mundi’ aan boord van de Serene blijven tot de Saudische regering het geplande culturele centrum in de regio Al-Ula in gebruik neemt. “Dat kan echter nog enkele tijd in beslag nemen,” oppert Katya Kazakina. “In december vorig jaar maakten woordvoerders van de Saudische autoriteiten duidelijk dat het project zich in een verkennende fase bevond.”

Het Louvre zou volgens een aantal bronnen aan Salman hebben gevraagd om het werk te kunnen lenen voor een tentoonstelling die in oktober zou worden georganiseerd. “Het is echter niet zeker of die plannen kunnen worden doorgezet,” benadrukken waarnemers. “Experts van het Louvre hebben de Salvator Mundi immers niet aan Da Vinci zelf, maar aan het atelier van de Italiaanse kunstenaar toegeschreven.”

“Een dergelijke betiteling zou echter de waarde van het werk ondermijnen. Dat zou de Saudische eigenaars van het schilderij dan ook vernederen. Als creatie van het atelier van Da Vinci zou het werk nog slechts een waarde van ruim 1,5 miljoen dollar hebben.”

“Dergelijke problemen kunnen de kunstwereld aanzienlijke schade bezorgen,” voert Ben Lewis, auteur van het boek ‘The Last Leonardo’, aan. “Op die manier zou men de Salvator Mundi zelfs als een nieuwe Saudische politieke gevangene kunnen bestempelen.”

Meer