Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Banjo of graffiti leren? Dat kan vanaf volgend jaar in het deeltijds kunstonderwijs

Banjo of graffiti leren? Dat kan vanaf volgend jaar in het deeltijds kunstonderwijs
Beeld Boris Roessler/dpa

Het deeltijds kunstonderwijs krijgt er volgend jaar zestig nieuwe opleidingen bij. Wie graag banjo, musical of regie leert, kan dat dus in een academie doen. Crevits gaat daarmee verder op de grote uitbreiding die ze vorig jaar doorvoerde in het deeltijds kunstonderwijs.

Altijd al banjo willen leren spelen? Of liever graffiti-muurschilderingen leren maken? Vanaf 1 september 2019 kan je daarvoor ook terecht in het deeltijds kunstonderwijs. Het zijn maar enkele van de zestig nieuwe opleidingen in het deeltijds kunstonderwijs die groen licht kregen van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Dat meldt haar kabinet aan De Morgen.

Naast klassieke opleidingen als dans of woordkunst-drama zijn er ook meer speciale opleidingen die het levenslicht zien: regisseur, dirigent vocale muziek, doedelzak,... Zeven academies zullen daarnaast ook een domeinoverschrijdende initiatie aanbieden, zodat leerlingen van alle domeinen kunnen proeven: dans, beeldende kunst, muziek en woordkunst-drama.

Programmatiestop

Het is de tweede keer dat Crevits het aanbod van opleidingen in het deeltijds kunstonderwijs uitbreidt. Vorig jaar nog zorgde ze ervoor dat er maar liefst 777 nieuwe opleidingen konden beginnen. Ze maakte daarmee een einde aan een programmatiestop van 7 jaar. “Sinds vorig schooljaar kunnen Vlaamse academies hun aanbod makkelijk vernieuwen en verruimen. Het enthousiasme waarmee de academies aan de slag zijn gegaan toont aan dat jongeren openstaan voor heel diverse opleidingen”, zegt Crevits. “Dankzij de goedgekeurde programmaties krijgen ze de nodige ademruimte en flexibiliteit om een wervend lokaal en eigentijds project te schrijven.” Dat die aanpak een succes is, tonen de 200.000 cursisten die les volgen in zo’n 168 academies te lande.

In het algemeen wordt er deze legislatuur ingezet op een praktijkgerichter en flexibeler deeltijds kunstonderwijs, met meer autonomie voor de academies. Bijvoorbeeld door volwassenen meer flexibiliteit te geven, zodat ze lessen beter kunnen afstemmen op werk en gezin. Of door leerlingen niet meer eerst de lessen notenleer te laten volgen, maar meteen te laten starten met een instrument.