Direct naar artikelinhoud
Alcohol

Weinig politieke animo voor nultolerantie in verkeer

Joris Vandenbroucke.Beeld BELGA

Na het verkeersongeval in dronken toestand van Vlaams Parlementsvoorzitter Kris Van Dijck (N-VA) weerklinkt opnieuw de vraag of we naar een nultolerantie moeten in het verkeer. Sp.a, Groen en PVDA staan voorlopig alleen.

Wie met 0,5 promille alcohol in het bloed achter het stuur kruipt, houdt zich netjes aan de wet. Toch loopt de chauffeur 2,5 keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval. Het is een simpele wetenschappelijke vaststelling die toont dat de Belgische regels nog altijd laks zijn. Toch weerhoudt zelfs dat de Belg er niet van om vaker dan andere Europeanen met een glaasje te veel op in de wagen te stappen.

Waar dat toe kan leiden, werd afgelopen weekend nog eens pijnlijk duidelijk. Vlaams Parlementsvoorzitter Kris Van Dijck (N-VA) reed met 1,42 promille in het bloed tegen een aanhangwagen. Sindsdien weerklinkt de vraag of hij ontslag moet nemen. En nog fundamenteler: of het hele systeem niet aan herziening toe is. Moeten we alcohol compleet uit het verkeer bannen?

Sp.a-Kamerlid Joris Vandenbroucke heeft een wetsvoorstel ingediend voor de invoering van een nultolerantie. “Op dit moment bestaat die enkel voor professionele chauffeurs, omdat zij andere mensen vervoeren. Maar een burger die alleen in de wagen zit, brengt ook anderen in gevaar”, zegt Vandenbroucke. Hij hoopt dat de zaak rond Van Dijck een wake-upcall is voor de Belgische politiek.

Twitter bericht wordt geladen...

In grote delen van Europa is alcohol in het verkeer al taboe. Landen als Tsjechië en Hongarije leggen de limiet op 0,0 promille. Anderen, zoals Zweden en Polen, houden het op 0,2 promille. Een kwestie van die limiet ook juridisch sluitend te maken. “Mensen die een likeurpraline hebben gegeten, blazen dan niet positief. Maar na één alcoholisch drankje zit je er wel boven”, zegt Björn Rzoska (Groen).

Pakkans

Uit de Stemtest die de VRT voor de verkiezingen organiseerde, blijkt dat bijna drie op de vier Vlamingen ervan overtuigd zijn dat je helemaal niets mag drinken voordat je rijdt. Toch vertaalt dat brede draagvlak bij de bevolking zich voorlopig niet in een breed draagvlak in de politiek. Sp.a, Groen en PVDA staan immers alleen met hun suggestie voor een verlaging van de limiet.

“Wij vinden dat de focus moet liggen op de echt impactvolle hoeveelheden alcohol”, zegt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh. “Laten we de beschikbare capaciteit inzetten op de handhaving van de overtredingen boven de 0,5 procent. Dat is het meest efficiënt.” Een standpunt dat weliswaar niet door alle CD&V’ers wordt gedeeld. Zo pleit Antwerps gouverneur Cathy Berx wél voor een nullimiet.

Bij Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) blijven ze erbij dat mensen “die zich netjes aan de 0,5 houden” niet het slachtoffer mogen worden van “de hardleerse minderheid.” De sensibilisering en de kans om betrapt te worden door de politie moeten wel de hoogte in. Een overtuiging die ook de Vlaamse liberalen delen: “De wettelijke drempel verlagen zal weinig effect hebben.”