Wie in Frankrijk het vliegtuig neemt betaalt vanaf 2020 een eco-taks

Wie in Frankrijk het vliegtuig neemt, zal vanaf 2020 bovenop zijn ticketprijs een extra eco-taks aangerekend krijgen. Dat heeft Elisabeth Borne, de Franse minister van transport, dinsdag aangekondigd. Frankrijk zal de opbrengsten gebruiken om in milieuvriendelijkere transportmiddelen te investeren.

De belasting bedraagt 1,5 tot 18 euro, naargelang de afstand en de klasse waarin men vliegt. Wie binnen de EU blijft en in economy reist zal 1,5 euro extra moeten betalen. In business class wordt dat 9 euro. Wie buiten de EU reist betaalt 3 euro extra in economy en 18 euro extra in business class.

De belasting treft alle luchtvaartmaatschappijen zonder uitzondering, maar geldt niet voor wie vanuit Frankrijk naar Corsica of de Franse overzeese gebieden reist.

Frankrijk hoopt met de eco-belasting 182 miljoen euro per jaar op te halen. Het geld wordt dan gebruikt om investeringen in eco-vriendelijkere transportmiddelen te betalen, met name in de spoorwegen.

Volgens de minister leeft er bij de bevolking een sterk gevoel van onrechtvaardigheid met betrekking tot de luchtvaart. Vliegtuigmaatschappijen worden vandaag minder belast dan het wegvervoer. Zo zou amper 5% van de bevolking per vliegtuig reizen, maar veroorzaakt de luchtvaart ruim 2% van alle CO2-uitstoot. Dankzij de invoering van een eco-taks wil Frankrijk die verhoudingen beter in balans brengen.

Eco-taks: volgende 20 jaar nog een verdubbeling van het aantal passagiers

Ondanks een groter milieubewustzijn zal de ecologische voetafdruk van de luchtvaartsector in de toekomst wellicht nog oplopen. Uit ramingen van IATA blijkt dat over twee decennia jaarlijks 8,2 miljard reizigers een vliegtuig zullen nemen. Dat is een verdubbeling tegenover de huidige trafieken. Verwacht wordt dat onder impuls van een groeiende middenklasse in Azië en Afrika, de luchtvaartsector in de toekomst dus enkel zal blijven uitbreiden.

Zelfs met de inzet van duurzame technologie zal de ecologische voetafdruk van de sector daardoor nog sterk oplopen. Luchtvaartmaatschappijen raken hierdoor in een netelige situatie. Zij dienen voor een verdere groei te zorgen, maar tegelijkertijd moeten zij de nodige aandacht opbrengen voor de legitieme milieubekommernissen die ten aanzien van hun sector worden geformuleerd.

Zo is in Nederland KLM een initiatief gestart dat reizigers wil aanzetten minder vaak het vliegtuig te nemen. KLM wil met het programma vooral inspelen op de bedreiging die de opkomende vliegschaamte bij reizigers voor zijn activiteit zou kunnen betekenen.

Ryanair: een van Europa’s 10 grootste luchtvervuilers

Uit een analyse van het Brusselse onderzoeksbureau Transport & Environment bleek recent dat budgetluchtvaartmaatschappij Ryanair een van Europa’s 10 grootste luchtvervuilers is.

Nooit eerder had een bedrijf dat niet in de energiesector zit een plaats in de top-10 van meest vervuilende bedrijven verovert. De rest van de top 10 bestaat exclusief uit steenkoolcentrales, waarvan er zeven in Duitsland zijn gesitueerd. Op nummer 1 staat de Belchatow-centrale in Polen.

Meer