Direct naar artikelinhoud
MediaNewsweek

Wat zijn de slaagkansen van de Vlaamse ‘Newsweek’?

‘Newsweek' opent met een special rond de vijftigste verjaardag van de maanlanding.Beeld RV

Vandaag ligt de allereerste Vlaamse Newsweek in de winkelrekken. De binnenlandse variant van het iconische Amerikaanse blad is het uithangbord van GMGroup. Met de financiële steun van vastgoedmagnaat Paul Gheysens wil dat bedrijf zijn plaats in de mediamarkt veroveren.

Het eerste reguliere nummer van Newsweek rolt pas eind september van de drukpersen, maar met een special rond de vijftigste verjaardag van de maanlanding lost de redactie nu al een eerste schot voor de boeg. “Een kans die we niet mochten laten liggen”, vertelt hoofdredactrice Famke Robberechts. “Newsweek is een blad met een geschiedenis van meer dan tachtig jaar. De redactie stond op de eerste rij bij die maanlanding, met een hele reeks fantastische artikels tot gevolg. Als Vlaamse editie mogen wij uitgebreid grasduinen in dat archief. Het zou zonde zijn dat niet te doen.”

In de allereerste Newsweek wordt niet alleen achterom gekeken. De lezer krijgt ook meer zicht op de ruimteplannen die heren als Jeff Bezos of Elon Musk maken. Want de Vlaamse Newsweek wordt niet zomaar een doorslagje van het Amerikaanse origineel. “De bedoeling is om wat in Amerika verschijnt in eerste instantie te gebruiken ter inspiratie”, zegt Robberechts, die eerder aan het roer stond van de lifestylebladen Goed gevoel en Vitaya. “Terwijl de toegang tot hun fantastische archief ons dan weer de kans geeft om het verleden beter te begrijpen. Met dat materiaal gaat onze redactie dan aan de slag.”

Famke Robberechts wordt hoofdredactrice van ‘Newsweek’.Beeld ID / bob van mol

Oplage van 30.000

Die redactie bestaat voorlopig uit een zevental redacteurs. Het zwaartepunt ligt bij senior writers Wouter Verschelden (ex-De Standaard, ex-De Morgen) en Mick Van Loon (ex-HLN). Daarnaast rekent Robberechts op een team van geroutineerde freelancers. Onder anderen media-adviseur Jan Callebaut, filosofe Alicja Gescinska, EU-expert Bernard Bulcke en Jozefien Daelemans, hoofdredactrice van Charlie Magazine, zullen op regelmatige basis bijdragen leveren.

Dat zal nodig zijn want de ambities zijn groot. Vanaf september verschijnt elke maand een nieuwe Newsweek. Daarnaast staan vier specials per jaar en een wekelijkse nieuwsbrief op de planning. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgt Newsweek een eigen website waar abonnees dagelijks nieuwe content kunnen vinden. Die ambitie blijkt ook uit de oplage: de maanlanding-special wordt op 25.000 exemplaren gedrukt, voor de maandelijkse nummers stijgt de oplage zelfs tot 30.000.

Betaalmodel

Een risicovolle onderneming. Printmedia wereldwijd bevinden zich al een aantal jaar in zwaar weer. De cijfers die het Amerikaanse moederblad kan voorleggen, spreken wat dat betreft boekdelen. In de hoogdagen van Newsweek gingen wekelijks meer dan een miljoen exemplaren over de toonbank, tegenwoordig blijven er daar nog amper 100.000 van over. 

Robberechts is ervan overtuigd dat haar blad een kans heeft. “We focussen met een aantal specialisten op een beperkt aantal thema’s. Dat is volgens ons de aangewezen strategie om meerwaarde te creëren en lezers te boeien.” Die lezers moeten op hun beurt voor het gros van de inkomsten zorgen want Newsweek kiest uitdrukkelijk voor een betaalmodel. De website verdwijnt bijvoorbeeld volledig achter de betaalmuur. 

De lancering van Newsweek is slechts de eerste stap in de bredere strategie van moederbedrijf GMGroup. Die groep met onder anderen Wouter Verschelden, Famke Robberechts, Xavier Verellen (ex-DPG Media) en Dominique Tanaka in de cockpit wil een plaats veroveren op de Vlaamse mediamarkt. Het bedrijf heeft nu al een aantal gratis sites zoals Newsmonkey, gezond.be en rekening.be in portefeuille, bundelt een hele reeks toeristische sites onder de noemer Travel Media en houdt zich met productiehuis Virgil bezig met content marketing. Met de financiële steun van vastgoedmagnaat Paul Gheysens, die als belangrijkste investeerder in de boeken staat, wil het bedrijf groeien. Later dit najaar krijgt bijvoorbeeld express.be een make-over. Onder leiding van Kim Evenepoel, tot voor kort chef online bij de krant De Tijd, moet die uitgroeien tot een volwaardige economische nieuwssite die via onder andere native advertising voor extra reclame-inkomsten moet zorgen.