Europees navigatiesysteem Galileo ligt al dagen plat en niemand die het merkt

Drie jaar na zijn gedeeltelijke ingebruikname ligt het Europese navigatiesysteem Galileo nu al 5 dagen plat. Enkel de nooddienst Search and Rescue (SAR) is nog operationeel. Die helpt personen en mensen in nood opsporen, wanneer ze een noodsignaal uitzenden

Galileo is het niet-militaire wereldwijde satellietnavigatiesysteem (GNSS) dat gebouwd wordt door de Europese Unie, in samenwerking met de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA.  Het is een civiel satellietnavigatiesysteem. Dat in tegenstelling tot andere globale militaire systemen, zoals het Amerikaanse global positioning system (gps), het Chinese Beidou en het Russische GLONASS.

Galileo is een geostrategisch instrument dat de EU onafhankelijk wil maken van de VS inzake satellietnavigatie.

Het nieuws van de panne staat discreet vermeld op de website van de GSA, het Europees Agentschap dat verantwoordelijk is voor Galileo. De laatste update dateert ondertussen van 14 juli. Er zou een probleem zijn met de Precise Timing Facility, het systeem dat de tijdsynchronisatie van het netwerk regelt. Nieuws over de oorzaak en de duur van de herstellingswerken zijn er niet. Op de statuspagina is te zien dat vrijwel alle satellieten van het systeem onbruikbaar (‘not usable’) zijn. Naast twee satellieten staat de vermelding ’testing’.

De gevolgen van de panne blijven beperkt voor de gebruikers. Hoewel het systeem in december 2016 van start ging voor de autoriteiten, bedrijven en burgers, werd slechts dit jaar een globale dekking bereikt en bevindt het zich nog in een testfase.

Meeste Europeanen vertrouwen op gps

Het Galileo-project dateert van eind jaren ’90 van vorige eeuw. De uiteindelijke goedkeuring voor de start van de ontwikkeling kwam in 2003. Als alles naar plan verloopt zou Galileo pas in 2021 volledig operationeel zijn. In de EU geproduceerde wagens kunnen sinds vorig jaar naast gps, ook de Galileo-signalen ontvangen. Maar de meeste mensen blijven vertrouwen op gps omdat het gewoon meer robuust is. Bij pannes schakelen de smartphones van de weinige Europese gebruikers van Galileo automatisch over op voormelde concurrerende navigatiesystemen. Dat is ook nu het geval.

Volgens critici is Galileo (kostprijs: 8 miljard euro) op die manier – net als Instex, de bankenunie, de immigratiepolitiek, etc. – het zoveelste project dat mag worden bijgeschreven op de lange lijst van Europese plannen die mooi klinken, maar uiteindelijk weinig of niets opleveren.

Meer