Netflix-sprookje wordt iets minder geloofwaardig

De online streamingdienst Netflix heeft het voorbije kwartaal minder abonnees geworven dan analisten hadden voorspeld. In plaats van 5 miljoen nieuwe abonnees, kwamen er amper 2,7 miljoen bij. En daar hield het slechte nieuws niet op: voor de eerste keer in 8 jaar moest de populaire streamingdienst  in eigen land een daling van het aantal abonnees laten optekenen: 130.000 Amerikanen zegden Netflix vaarwel.

Volgens Reed Hastings, de CEO van Netflix, lagen ‘een ongelukkige programmering’ in het tweede kwartaal en de stijging van de abonnementsprijs (van 11 naar 13 dollar in de VS) aan de basis van de slechte kwartaalresultaten. Hij voorspelt dat het bedrijf er in het derde kwartaal opnieuw in zal slagen 7 miljoen nieuwe abonnees op te tekenen.

Netflix: moeilijkste dagen moeten nog komen

Analisten hebben hun twijfels. Volgens hen moeten de moeilijkste dagen voor Netflix nog komen. Niet enkel raakte de voorbije weken bekend dat de streamingdienst de rechten op klassiekers als  “Friends” en “The Office” kwijtspeelde, ook de concurrentie zit niet stil.

Disney, AT&T, Comcast en Apple moeten hun alternatieven nog lanceren en kunnen putten uit belangrijke catalogi. Eens het zo ver is zal Netflix meer concurrentie krijgen voor de topshows, terwijl het ook nog meer rechten op oudere kaskrakers dreigt te verliezen. Meer concurrentie en een kleiner aanbod maakt dat Netflix zelf meer originele series zal moeten produceren. Dat op een moment waarop het topmanagement net wil gaan besparen, om de enorme schuldenberg waaronder het bedrijf kreunt iets te verlichten.

Omdat gebruikers op elk moment hun abonnement kunnen opzeggen, zal Netflix verplicht worden constant nieuwe hits te produceren. Want vele mensen profiteren van gratis 3 of 7 dagen durende proefabonnementen om populaire series te binge-watchen en daarna hun abonnement op te zeggen.

Grafiek via Sam Ro/ Twitter

Er was volgens Hastings ook enig goed nieuws. Investeringen in nieuwe series die de voorbije maanden werden gedaan moeten hun vruchten nog afwerpen. Dat gebeurt in het derde kwartaal wanneer een aantal nieuwe series op het scherm zullen komen. Daaronder het derde seizoen van “The Crown” en het zoveelste vervolg op “Orange is the New Black”. Maar ook hier snijdt het mes aan twee kanten. Indien die series niet voldoen, zullen meer mensen (blijvend) afhaken en andere diensten opzoeken.

Netflix blijft ondanks alles een gigantische machine. Met 158 miljoen abonnees, waarvan 62 miljoen in de VS en 96 miljoen in de rest van de wereld. In de VS bleef het abonneebestand, ondanks een prijsstijging van 20% nagenoeg onveranderd. Hoeveel bedrijven kunnen hun prijzen 20% laten stijgen en amper klanten verliezen?

Een slecht kwartaal in de VS verandert weinig aan het onwaarschijnlijk sprookje dat Netflix geschreven heeft. Het maakt het sprookje enkel iets minder geloofwaardig. Wall Street kijkt alvast sceptisch naar de sequel en jaagt het aandeel donderdag 10% lager.

Meer