Tijdperk van digitale pamper is aangebroken

Verily, een bedrijf dat deel uitmaakt van de Alphabet holding waartoe ook Google behoort, werkt samen met Procter & Gamble aan een digitale pamper.

Door sensoren in de luier te steken komen ouders via een app te weten wanneer de luier nat is. Dankzij het gebruik van andere software en video worden data verzameld die aangeven wanneer de baby zijn luier vervuilt. Naast zijn lichaamstemperatuur houdt de app ook het slaapritme van het kind bij. Op die manier wil men meer inzage krijgen in de evolutie van de dag- en nachtroutines van de baby.

Het systeem kreeg de naam ‘Lumi’ mee en komt deze herfst op de markt. Dankzij een videomonitor van Logitech kunnen ouders un baby voortaan via een app volgen. Waar ter wereld ze zich ook bevinden.

Alle betrokken bedrijven beloven de individuele data voor te behouden aan de ouders, hoewel de verzamelde data van alle gebruikers zullen dienen om  het product te optimaliseren. Daarmee kunnen dan eventueel nieuwe producten worden ontwikkeld.  

Een aantal gadgets die voormelde problemen afzonderlijk regelen bestaan al, maar de Lumi is het eerste dat verschillende data combineert.

Minder kinderen betekent meer gesofisticeerde producten

Producenten van babykleding- en gadgets worden verplicht zich in een steeds meer gesofisticeerd domein te begeven, nu zowat overal in de westerse wereld en Azië de geboorteratio blijft dalen. Millennials staan steeds weigerachtiger tegenover het idee om een gezin te stichten. De geboorteratio in de VS – de op China na grootste markt voor luiers – noteert op zijn laagste niveau in dertig jaar. Toch is de ‘Lumi’ geen wereldprimeur. Concurrent Huggies lanceerde vorig jaar al een ‘slimme luier’ in Zuid-Korea.

Pampers is het belangrijkste merk van Procter & Gamble, met een jaaromzet van 8 miljard dollar. P&G heeft ook meer dan een kwart van de globale markt voor baby-verzorgingsproducten in handen.

Privacy-activisten tonen zich ondertussen steeds meer terughoudend tegenover gadgets die met het internet verbonden zijn. Volgens hen laten deze gadgets bedrijven toe informatie te verzamelen die, wat men traditioneel als ‘persoonlijke informatie’ beschouwt, ver overstijgt. Volgens Jeffrey Chester van het Center for Digital Democracy, levert het gebrek aan degelijke wetten inzake consumentendata iedereen – nu ook onze pasgeborenen – over aan de willekeur van Big Tech.

Meer