TikTok is ‘een concurrent’, zegt Facebook; politiek is niet onder de indruk

“Tien jaar na de doorbraak van Facebook blijft het mogelijk een sociaal netwerk op te starten dat de concurrentie aan kan met de grote spelers. TikTok, bijvoorbeeld.” Dat heeft Matt Perault van Facebook gezegd tijdens een hoorzitting in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Perault staat bij het sociale netwerk in voor het ontwikkelen van de globale regels.

“We concurreren met bedrijven overal ter wereld. TikTok bijvoorbeeld is een Chinese app die amper 3 jaar bestaat en al meer dan 1 miljard keer is gedownload. Het was de meest gedownloade app van 2018 in de Apple App Store.”

De zoektocht naar een concurrent

Facebook is al een tijd op zoek naar een concurrent. Zo’n concurrent zou de druk vanuit de buitenwereld om Facebook op te splitsen moeten verlichten. Maar heeft Facebook wel concurrentie? Toen CEO Mark Zuckerberg in april vorig jaar bij een hoorzitting voor de Amerikaanse Senaat de vraag kreeg gesteld wie zijn concurrenten waren, kwam er weinig zinvols uit zijn mond. “Als ik ontevreden ben met Facebook, waar kan ik dan voor een gelijkaardige dienst optekenen?” vroeg senator Lindsey Graham. Waarna een wat wollig antwoord over verschillende apps, categorieën en diensten volgde. 

Niet langer dus, want de Chinezen hebben nu een toverproduct dat de concurrentie met Facebook en vooral Instagram zou aankunnen. Dat was niet naar de zin van een senator van de Democratische Partij (DNC). Die had in zijn inleiding al gezegd dat “ondanks de toenemende populariteit van TikTok, Facebook nog altijd 80% van de socialemedia-inkomsten voor zijn rekening neemt.”

TikTok

TikTok is een Chinese app die videofilmpjes van max 15 seconden presenteert in een ononderbroken lus. Facebook heeft uiteraard al getracht de app te kopiëren, met een gelijkaardig product dat ‘Lasso’ heet. Maar over ‘Lasso’ hoor je niemand praten.

Opmerkelijk genoeg heeft TikTok enorme bedragen aan advertentiecampagnes gespendeerd op… Facebook. Dat zou geleid hebben tot het optekenen van tientallen miljoenen nieuwe gebruikers per maand, berekende analysebureau SensorTower.

TikTok zou dus niet enkel Facebook pijn doen, ook YouTube (net als Google een onderdeel van de Alphabetholding) zou er een robuuste concurrent bij hebben.

Op de jaarlijkse multi-genre online videoconferentie VidCon was het alles TikTok wat de klok sloeg. Dat zal volgens sectorkenners onvermijdelijk gevolgen voor YouTube hebben. TikTok oogt veel gebruiksvriendelijker dan YouTube. Dit laatste platform staat ook steeds meer onder druk van grote adverteerders die nog amper wijs raken uit de voortdurende aanpassingen aan het monetiseringsysteem van YouTube.

Dan is er de pas gevormde ‘YouTubers Union’. Dat is een ‘vakbond’ die contentcreators groepeert en zich heeft aangesloten bij de machtige Duitse vakbond IG Metall. De ‘YouTubers’ zijn het beu door YouTube als citroenen te worden uitgeperst.

YouTube hoeft nog niet direct te panikeren

YouTube hoeft nog niet direct te panikeren. In de eerste week van 2019 werden bijna een kwart miljoen video’s op YouTube opgeladen. De winst die het platform op jaarbasis maakt wordt nog altijd op 16 à 25 miljard dollar geschat (14 à 22 miljard euro).

TikTok geeft geen omzetcijfers vrij en heeft ook geen reclame. De enige inkomsten komen uit in-app aankopen, zoals emojis en digitale geschenken. Dat bracht vorig jaar volgens hetzelfde SensorTower zo’n 3,5 miljoen dollar per maand (3,1 miljoen euro) op.

Ook de politiek is niet onder de indruk van het TikTok-verhaal. Toen Elizabeth Warren, die kandidaat is voor de presidentsnominatie van de Democratische Partij, om een reactie werd gevraagd op Facebooks claim dat TikTok een echte concurrent is, barstte ze in lachen uit.

Meer